Hållbarhet och besöksnäring i norr – så tänker de lokala företagarna
Hur tänker norrländska företag inom besöksnäringen kring gröna investeringar och tillväxt? Och vad definierar egentligen en ”hållbar investering”? Det är några av frågorna som undersökts i projektet ”Growing green – tourism and hospitality”, ett forskningsprojekt som fördjupat sig i hållbarhet inom besöksnäringen i norr genom att intervjua olika aktörer, både företag och branschorganisationer.
– En slutsats som vi tar med oss är att hållbarhet för de här företagen inte bara handlar om de tre vanliga aspekterna: ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet. Oberoende av varandra har de också lyft fram kulturell hållbarhet. Vi ser alltså fyra aspekter av hållbarhet snarare än tre, och vi ser att alla fyra är lika viktiga, säger Tim Foster, biträdande professor i industriell marknadsföring vid Luleå tekniska universitet.
Kulturell hållbarhet handlar om att den lokala kulturen behöver vara levande och att den ska kunna delas turister och besökare på ett hållbart sätt. De intervjuade företagen lyfter vikten av att bevara lokala språk, traditioner och levnadssätt.
Forskningen bygger på intervjuer med både enskilda företag och med organisationer som samlar flera mindre företag exempelvis ”Swedish Lapland” och ”Visit Luleå”. Metoden som använts för att identifiera vilka som ska intervjuas kallas för ”snowballing”. Det innebär att man frågar de som intervjuas om andra relevanta aktörer att intervjua – till dess att det börjar bli rundgång och hela fältet verkar vara undersökt. I det här fallet inleddes arbetet med att Camp Ripan utanför Kiruna intervjuades – en aktör som satsar på hållbarhet av flera anledningar.
– Vi vill gärna gräva där vi står, ta vara på den lokala kulturen och framhäva den arktiska vardagen. Att värna om naturen vi har här är jätteviktigt för oss och vi ser gärna att gästen tar del av det vi har och också tar hem ny information som kan hjälpa dem göra sin vardag med hållbar. Vår personal är också en stor del i detta och det är även ett sätt för oss att vara hållbara ekonomiskt, sprida ut våra gäster och på så sätt behålla den kompetensen vi har här hos oss. Vi vill visa upp vår del av världen för fler generationer framöver!, säger Ida Johansson, general manager på Camp Ripan.
En av frågorna som ställts är varifrån den största efterfrågan på hållbarhet och gröna investeringar främst kommer. Är det turisterna, företagen själva, eller politikerna som trycker på för mer hållbarhet?
Intervjuerna visar att turister vill investera sina pengar i företag som bryr sig om miljön. De vill uppleva äkta naturlig vildmark, och efterfrågar hållbarhet vilket gör den här typen av investeringar extra intressanta för företagarna men även om incitamenten finns är det svårt för mindre företag att hitta tid och resurser för att genomföra en total omställning av verksamheten. Ett exempel är den investering det skulle innebära att gå över helt till eldrift i en verksamhet som är beroende av fordon som bilar eller snöskotrar– att investera både i nya fordon och laddmöjligheter är en stor utgift för ett litet företag.
En annan utmaning som lyftes är möjligheten att på ett enhetligt sätt kunna certifiera sitt företag som hållbart. Idag finns ingen enhetlig standard och det tar mycket tid och energi att driva igenom en certifiering samtidigt som många gärna skulle vilja få ett bevis på sitt arbete.
Vill du veta mer om roboten eller komma i kontakt med team?
Kontakta:
- Tim Foster, Biträdande professor
Uppdaterad:
Sidansvarig: Samverkan