22 november 2023

Forskning om filosofiska samtal kan ge bättre hälsa hos unga
Kan filosofiska samtal ge bättre delaktighet, självkänsla och hälsa hos unga med intellektuell funktionsnedsättning? Det vill forskare ta reda på i samarbete med anpassad grundskola.
– Det här är elever som sällan får göra sina röster hörda. Samtidigt har de minst lika många funderingar som alla andra unga har. Vem är jag? Vad ska jag göra med mitt liv? Var passar jag in? Det är frågor som är viktiga för hur man mår och upplever sina relationer, säger Åsa Gardelli, professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik.
Forskarna kommer att samarbeta med elever och personal i anpassade grundskolor (tidigare kallade särskolor) i olika kommuner, och jämföra utvecklingen mellan klasser där samtalen genomförs med klasser som har ordinarie undervisning. Under minst 12 träffar kommer elever att ta upp frågor som är viktiga för dem och med hjälp av samtalsledare prata om frågorna ur ett filosofiskt perspektiv. Initiativet kommer från Luleå kommun som är medfinansiär.
Goda resultat i andra grupper
Forskarna har flera frågeställningar, bland annat om filosofiska samtal leder till en utveckling av elevernas kommunikation och dialog, ökar delaktighet och förbättrar hälsa och välbefinnande. Tidigare forskning med andra målgrupper har indikerat goda effekter av metoden, bland annat i form av bättre resonemangsförmåga, kommunikation och välbefinnande. Men det är första gången metoden forskas på i anpassad grundskola för elever med intellektuell funktionsnedsättning.
Vardagsfrågor blir filosofiskt samtal
Anders Franklin är doktorand i projektet och kommer att leda samtal, samla in data och bearbeta den. Han har jobbat som gymnasielärare och har erfarenhet av filosofiska samtal i en mängd olika sammanhang med olika deltagare.
– Som samtalsledare ger jag inte ett svar, utan hjälper gruppen att bli bättre på att själva svara på filosofiska frågor. Det är ett demokratiskt samtal och det är deltagarnas frågor som tas upp. Till exempel kan barn ha stora frågor som utgår från det lilla i vardagen. Någonting som händer i klassen kan lyftas och bli en diskussion om allmänna filosofiska frågor, säger Anders Franklin.
Forskargruppen har tidigare erfarenhet av att studera filosofiska samtal för andra grupper, som personer med afasi och förvärvad hjärnskada. Forskningen är tvärvetenskaplig och innefattar områden som specialpedagogik, pedagogik, psykologi och filosofi. Med hjälp av medel för såddprojekt inom framtidsområdet PRECISE Länk till annan webbplats., innovativ precisionshälsa, har forskarna fått möjlighet att både sålla bland befintliga verktyg och utveckla egna som fungerar för den nya målgruppen.
Positiva sidoeffekter
Under hösten startar de första filosofiska samtalen ute i skolorna. Och även om forskarna ännu inte vet vad effekterna kommer att bli för deltagarna finns det positiva sidoeffekter med projektet.
– Den här typen av forskningsprojekt där vi tillsammans med anpassad grundskola implementerar en pedagogisk metod som är ordentligt vetenskapligt förankrad gör också att verksamheten får kunskap om metoden och att forskningen direkt kommer till nytta för eleverna. Vi tänker att det är ett bra exempel på ett win-win-samarbete, säger Ylva Backman, biträdande professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik.
Om projektet
Projektnamn: Filosofiska samtal i anpassad grundskola
Finansiärer: Luleå kommun och Institutionen för hälsa, lärande och teknik vid Luleå tekniska universitet samt PRECISE, innovativ precisionshälsa, vid Luleå tekniska universitet.
I forskargruppen ingår:
Anders Franklin, doktorand i pedagogik med inriktning specialpedagogik
Åsa Gardelli, professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik
Ylva Backman, biträdande professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik.
Viktor Gardelli, universitetslektor i pedagogik.
Malin Wass, biträdande professor i psykologi.
Kontakt
Ylva Backman
- Biträdande professor
- 0920-491289
- ylva.backman@ltu.se
- Ylva Backman
Åsa Gardelli
- Senior professor, Utbildningsledare Specialpedagogprogrammet
- 0920-492370
- asa.gardelli@ltu.se
- Åsa Gardelli