Matematikens och
naturvetenskapernas didaktik
Matematikens och naturvetenskapernas didaktik handlar om undervisning och lärande i de matematiska och naturorienterande ämnena på olika nivåer i utbildningssystemet. Forskningen i ämnet skapar en vetenskaplig grund för att utveckla och stärka undervisningen i matematik och NO-ämnen genom att undersöka lärande- och undervisningsprocesser, hur det specifika ämnesinnehållet kommuniceras i olika kontexter samt hur individer och grupper inom olika utbildningsnivåer utvecklar och använder kunskaper. Särskilt fokus finns på elevers motivation, färdigheter och förhållningssätt till ämnesområdet samt utveckling av undervisningsmetoder i moderna inlärningsmiljöer.
Vår forskning
Vi bedriver forskning inom flera områden varav de viktigaste är:
- Elevers och lärarstudenters kunskapsutveckling i och motivation för matematik.
- Problematiken kring övergång från gymnasieskolan till universitet.
- Lärande och läromedel i digitala miljöer.
- Lärande för hållbar utveckling.
Våra samarbetspartner representerar flera universitet i Sverige, Norge och Finland samt ett flertal forskningsämnen vid Luleå tekniska universitet.
Vår utbildning
Ämnet matematikens och naturvetenskapernas didaktik är starkt inblandat i utbildning. Vi är engagerade i alla lärarutbildningar vid Luleå tekniska universitet. Forskarutbildning bedriver vi i anslutning till Forskarskolan Praktiknära skolforskning, PROFS.

Spets och bredd i utvecklat forskningsämne
Under 2023 bytte forskningsämnet matematik namn och breddades för att inkludera naturorienterande lärande. Samtidigt fortsätter utvecklingen av spetsen i forskning om matematik i högre utbildning.

Nyhet
Matematiskt självförtroende påverkar elevers engagemang
Ny forskning från Luleå tekniska universitet visar hur gymnasieelevers självuppfattning inom matematik påverkar deras motivation och engagemang i klassrummet.

Nyhet
Ramverk kan underlätta undervisning i bråk
Bråk är ett svårt område inom matematik i grundskolan, för både elever och lärare. I en avhandling har Anne Tossavainen undersökt blivande lärares kunskaper och föreslår utveckling av undervisningen.