Forskarskolan PROFS
I forskarskolan Praktiknära skolforskning (PROFS) pågår forskning som bidrar till kunskapsutveckling i anslutning till skola/förskola och lärarutbildning. Alla doktorander inom PROFS har forskningsprojekt inom praktiknära frågeställningar med utgångspunkt i skolans/förskolans uppdrag, lärarutbildningens verksamhet eller skolsystemet som helhet. Forskningen sker i nära samverkan med region och kommuner.
Doktorander
Deltagande doktorander i forskarskolan PROFS.
Ramverk kan underlätta undervisning i bråk
Bråk är ett svårt område inom matematik i grundskolan, för både elever och lärare. I en avhandling har Anne Tossavainen undersökt blivande lärares kunskaper och föreslår utveckling av undervisningen.
Glosor och struktur viktigt för att lära sig engelska
Att lära sig ord ligger inte i fokus för engelskundervisning i svensk skola, trots att forskning visar att ordinlärning kräver systematiskt arbete. Det visar Denise Bergströms avhandling.
Så blir grammatik mer meningsfullt för eleven
Vad händer om gymnasieelever får lära sig grammatik genom att utforska och experimentera med autentiska texter? Det har Agnes Strandberg, tidigare doktorand inom PROFS undersökt i sin avhandling.
Kontakt
Kontakta föreståndare för PROFS.