Spänningsdippkarakterisering mot minskad störningstålighet av vindkraftsanläggningar
Detta projekt kombinerar kunskaper om elkvalitet (specifik spänningsdippar) med kunskaper om tålighet av
vindkraftsanläggningar mot spänningsdippar (”fault-ride-through”). Projektet är ett samarbete mellan Luleå tekniska universitet och Chalmers tekniska högskola med input samt mottagning av resultat genom en industriell referensgrupp.
Luleå tekniska universitet bidrar med modeller av spänningsdippar; Chalmers tekniska högskola med modeller av vindturbiner. I projektet kommer modellerna att användas till ytterligare förståelse om störningstålighet av vindkraftsanläggningar.
Projektet kommer att leda till ökad förståelse om hur olika egenskaper av spänningsdippar påverkar vindturbiner och vindkraftsanläggningar. Resultat från projektet kommer att ge underlag till olika intressenter för att förbättra tålighet av vindturbiner mot spänningsdippar och på sådant sätt bidra till ett robustare elkraftsystem med stora mängder av vindkraft. Resultat av projektet kommer att direkt spridas till de olika intressenterna.
Finansiering: Energimyndigheten.
Samarbete: Chalmers tekniska universitet.
Projektdeltagare: Roger Alves de Oliveira, Math Bollen, Cheng Chen.
Uppdaterad: