Samskrivande
Att samarbeta vid textskapande, det vill säga att samskriva, har visat sig gynna elevers engelska språkutveckling i både tal och skrift.
Samskrivande på engelska som främmande språk är ett växande forskningsfält, men hittills har studier med yngre språkinlärare inte förekommit i någon större utsträckning. Därför har Elin Ruth, doktorand i Engelska med didaktisk inriktning, initierat ett forskningsprojekt inriktat på samskrivande i grundskolans år 4–6. Projektet ämnar belysa samskrivande ur ett såväl elev- som lärarperspektiv. I ett första steg kommer lärares och elevers attityder till samskrivande att kartläggas. Vidare planeras för att tillämpa samskrivande med elevgrupper i år 5 och 6. Under implementeringen av samskrivande kommer elevernas muntliga såväl som skriftliga interaktion att stå i fokus. Projektet kommer att utföras i samarbete med verksamma engelsklärare och har alltså en praktiknära ansats.
Kontakt
Elin Ruth
- Doktorand
- 0920-493173
- elin.ruth@ltu.se
- Elin Ruth
Uppdaterad: