Bedömning av musikalisk kunskap
I ett pågående projekt undersöks effekter av den senaste utbildningsreformen så som den uttrycks i Lgr 11 på musikundervisningen i grundskola, med specifikt fokus på bedömning i årskurs sex.
En första intervjuundersökning har genomförts som visar på en rad dilemman musiklärare ställs inför: De nya kraven vs. lärarnas egna pedagogiska ideal; Kursplanen som undervisningsguide vs. en hotad professionell autonomi; Ett ökat fokus på uppvkisning av tillägnad kunskap vs. ett minskat fokus på lärande, processer, reflektion och förståelse; Ett holistiskt förhållningssätt vs. en smalare syn på musikalisk kunskap i form av skicklighet och fakta; Undervisning för dokumentation vs. undervisning för lärande. Under våren genomförs en landstäckande surveyundersökning baserad på intervjuresultaten och under läsåret 2014-2015 planeras en aktionsforskningsinriktad delstudie där lärare förväntas arbeta med dilemman som upptäckts i de två första delstudierna.
Dessutom undersöker och kommunicerar Cecilia Ferm Thorgersen bedömning av danskunskap på gymnasiet tillsammans med Ninnie Andersson, doktorand i pedagogik vid institutionen.
Artiklar om projektet
The music classroom – a local place and a public space Länk till annan webbplats.
Action, Criticism & Theory for Music Education
Translating the impossible: listening, learning, and art Länk till annan webbplats.
Journal of Aesthetic Education
Estetisk kommunikation för inkludering och delaktighet Länk till annan webbplats.
Inkludering: möjligheter och utmaningar
Kunskapande i dans
Philosophy Study
Den kulturelle skolesekken: estetiska upplevelser för alla? Länk till annan webbplats.
Nordisk konferanse om forskning på Den kulturelle skolesekken
National Society for the Study of Education. Yearbook
Research Commission: Proceedings of the 23rd International Seminar on Research in Music Education
Music, education and innovation: Festschrift for Sture Brändström
Pedagogical encounters in music: Thinking with Hannah Arendt Länk till annan webbplats.
European Journal of Philosophy in Arts Education
The Music Teacher in the Nexus of Art Origin Länk till annan webbplats.
Finnish Journal of Music Education
European Journal of Philosophy in Arts Education
The musical present: A polyphonic philosophical investigation Länk till annan webbplats.
Nordisk musikkpedagogisk forskning: årbok 17
Uppdaterad: