Forskarskolan Filosofiska Studier av Pedagogiska Relationer
I forskarskolan förde vi samman pedagogisk-filosofisk forskning vid fyra svenska lärosäten (Mälardalens högskola, Stockholms universitet, Luleå tekniska universitet och Södertörns högskola) i ett gemensamt forskningsprogram. Syftet var att stärka och utveckla utbildningsvetenskap.
Programmet var inriktat mot analytiska och begreppsliga undersökningar av underliggande antaganden och föreställningar om pedagogiska relationer, teoriutveckling, begrepp och konsekvenser samt praktisk filosofiska undersökningar i pedagogiska situationer.
Ledare forskarskola:
Professor Carl-Anders Säfström, Södertörns högskola
Professor Eva Alerby, Luleå Tekniska universitet
Professor Moira von Wright, Södertörns högskola
Professor Sharon Todd, National University of Ireland Maynooth
Doktorander knutna till forskarskolan:
Erica Hagström, Luleå tekniska universitet
Erik Hjulström
Marie Hållander, Stockholms universitet
Johannes Rytzler, Mälardalens högskola
Uppdaterad: