Tidigare avhandlingar inom pedagogik
Avhandlingar i pedagogik 1998–2019
Alerby, Eva (1998). Att fånga en tanke. En fenomenologisk studie av barns och ungdomars tänkande kring miljö.
Hörnqvist, Maj-Lis (1999). Upplevd kompetens. En fenomenologisk studie av ungdomars upplevelser av sin egen kompetens i skolarbetet.
Sehlberg, Gunvor (1999). Elevinflytande i lärandet. En studie om vad som händer när elever har inflytande i sitt eget lärande och när elever har olika erfarenheter av sådant inflytande.
Rehn, Siv (1999). Det oavsiktliga lärandet – försvarets räddningsplanka? En granskning av värnpliktigas lärande under värnpliktsutbildningen och värnpliktssystemets funktion i samhället.
Carlsson, Britta (1999). Ecological Understanding. A Space of Variation.
Numan, Ulf (1999). En god lärare. Några perspektiv och empiriska bidrag.
Sjøvoll, Jarle (1999). Rom for alle – syn for hver enkelt. Studier av implementeringen av individuelle opplæringsplaner i norsk skole.
Marusarz, Marika (1999). Vishet i ett åldersperspektiv. En fenomenologisk-hermeneutisk studie.
Öhrling, Kerstin (2000). Being in the space for teaching-and-learning. The meaning of precentorshil in nurse education.
Brekke, Mary (2000). Lærerutdanning i nord. Et historisk kasus gjennom tre tidsperioder.
Lundmark, Elisabeth (2000). Uppdrag lärande & IT? Lokal utvecklingsambition på skolans arena.
Söderlund, Anders (2000). Det långa mötet - IT och skolan: om spridning och anammande av IT i den svenska skolan.
Jernström, Elisabeth (2000). Lärande under samma hatt. En lärandeteori genererad ur multimetodiska studier av mästare, gesäller och lärlingar.
Nilsson, Leif (2000). Att tilltro sin handlingskraft. Ett mentorprograms betydelse för fjorton kvinnors chefskarriärer.
Johansen, Jan-Birger (2000). ”Du berga livet på kar´n”. Mellom-menneskelige relasjoner mellom laerer og elev i dagens skole.
Hansson, Thomas (2000). The Heart of Learning Organizations. Exploring Competence for Change in Schools.
Vesterlund, Lena Lundberg (2001). Strövtåg i komponerandets landskap: tre studier av komponerande med hjälp av dator och musikteknologi.
Munkhammar, Ingmarie (2001). Från samverkan till integration: arena för gömda motsägelser och förgivet tagna sanningar: en studie av hur förskollärare, fritidspedagoger och lärare formar en samverkan.
Wikström, Anna (2002). Från görande till rikare lärande: en aktionsforskningsstudie av två arbetslags arbete med naturvetenskap i skolår 1–6. (Lic.avhandling)
Drugge, Christina (2003). Omsorgsinriktat lärande: en studie om lärande i hemtjänsten.
Kristén, Lars (2003). Possibilities offered by interventional sports programmes to children and adolescents with physical disabilities: an explorative and evaluative study.
Eklund, Monica (2003). Interkulturellt lärande: intentioner och realiteter i svensk grundskola sedan 1960-talets början.
Danell, Mats (2003). Vad händer i skolans hus? Hur lärare uppfattar och formar elevers inflytande (Lic.avhandling)
Forsman, Arne (2003). Skolans texter mot mobbning: reella styrdokument eller hyllvärmare?
Vikström, Anna (2005). Ett frö för lärande: en variationsteoretisk studie av undervisning och lärande i grundskolans biologi.
Wikgren, Gretha (2005). Dialogen som styrningsfilosofi och dess gestaltning i praxis. (Lic.avhandling) Danell, Mats (2006). På tal om elevinflytande: hur skolans praktik formas i pedagogers samtal.
Fors, Vaike (2006). The Missing Link in Learning in Science Centres.
Lindström, Lisbeth (2006). Fritidssektorn: en statlig utmaning. (Lic.avhandling)
Jonsson, Gunnar (2007). Mångsynthet och mångfald. Om lärarstudenters förståelse av och undervisning för hållbar utveckling.
Hertting, Krister (2007). Den sköra föreningen mellan tävling och medmänsklighet. Om ledarskap och lärprocesser i barnfotbollen.
Groth, Dennis (2007). Uppfattningar om specialpedagogiska insatser: aspekter ur elevers och speciallärares perspektiv.
Hurtig, Maria (2007). Jag vågar visa att jag kan: om meningsskapande med digitala portföljer.
Thorgersen, Ketil (2007) Unspoken truths: about aesthetics in Swedish schools. (Lic.avhandling)
Jannok-Nutti, Ylva (2007). Matematiskt tankesätt inom den samiska kulturen: utifrån samiska slöjdares och renskötares berättelser. (Lic.avhandling)
Gedda, Oskar (2008). Perspektiv på undervisning i högskolemiljö: en studie av lärares intentioner och handlingar. (Lic.avhandling)
Bergmark, Ulrika (2009). Building an Ethical Learning Community in Schools.
Lindström, Lisbeth (2009). Leisure Activities and Youth Citizenship: What Local Councils Tell about Youths’ Leisure from the Perspective of Citizenship on Their Homepages.
Öqvist, Anna (2009). Skolvardagens genusdramaturgi: en studie av hur femininiteter och maskuliniteter görs i år 5 med ett särskilt fokus på benämningar som hora och kärring.
Jannok-Nutti, Ylva (2010). Ripsteg mot spetskunskap i samisk matematik: lärares perspektiv på transformeringsaktiviteter i samisk förskola och sameskola.
Ekberg, Niclas (2012). Lärares möten med sociala medier: applikationer i behov av explikationer.
Westman, Susanne (2014). Ambiguities and Intertwinings in Teachers’ Work: Existential Dimensions in the Midst of Experience and Global Trends.
Gedda, Oskar (2014). Utbildningskultur: lärande i högre utbildning.
Grape, Monica (2015). Ny i klassen: Om införande och användning av pekplattan i skolan ur ett elevperspektiv. (Lic.avhandling)
Andersson, Ninnie (2016). Communication and Shared Understanding of Assessment: A Phenomenological Study of Assessment in Swedish Upper Secondary Dance Education.
Backman, Ylva (2016). Students’ Reasoning about Learning and Well-Being in School on the Epistemic Privilege of Swedish Early Adolescent Students.
Gardelli, Viktor (2016). To Describe, Transmit or Inquire: Ethics and Technology in School.
Hagström, Erica (2018). Mellan människa och häst: Djur-blivande i den pedagogiska relationens mellanrum.
Lindberg, Greta (2019). Att leda ett utmanande skoluppdrag i förändring: Rektorers ledarskap i likabehandlingsarbete.
Uppdaterad:
Sidansvarig: Kontakta oss