Grundutbildning inom produktinnovation
Utbildning inom produktinnovation ges via kurser och program på grund-, avancerad och forskarutbildningsnivå. Fokus i undervisningen är produktutveckling och innovation inom maskinteknik, industriell design och industriell ekonomi.
Grundutbildning
Produktinnovation är involverade i kurser som erbjuds studenter främst inom civilingenjörsutbildningarna teknisk design samt industriell ekonomi. På så vis får dessa utbildningar in aktuell forskning i kursutbudet, och studenter får klar insyn i vart forskningsfronten ligger.
Produktinnovation är involverade i kurser som erbjuds studenter främst inom civilingenjörsutbildningarna teknisk design samt industriell ekonomi. På så vis får dessa utbildningar in aktuell forskning i kursutbudet, och studenter får klar insyn i vart forskningsfronten ligger.
Produktutvecklingsprocesser | M7014T
Fokus i kursen är att utveckla hållbara produkter genom systematisk analys av behov och lösningar. Ditt företag får förslag på omkonstruktion av en existerande produkt eller en helt ny, så att den blir hållbar ur såväl ekonomiskt som socialt och ekologiskt perspektiv.
Studenterna arbetar med en ”open ended” problemställning, dvs där det inte finns ett rätt svar utan de får själva värdera sin lösning på ett ingenjörsmässigt sätt. De får inledningsvis göra en nedbrytning av en existerande produkt för att analysera funktion och lösning, för att sedan föreslå en ny. Arbetet utförs i projektform och studenterna utvecklar kunskaper inom produktutvecklingsprocesser, samt muntlig och skriftlig kommunikation.
Projektuppgiften från företaget kan handla om att utveckla en ny och bättre lösning för en existerande produkt eller ta fram en helt ny produkt. Studenternas kompetensprofiler är en blandning av ingenjörsämnena maskinteknik, teknisk design och industriell ekonomi och de kommer både från internationellt master-program och teknisk design med produktionsinriktning, vilket skapar tvärvetenskapliga projektgrupper.
Förväntat resultat
Förväntat resultat från projektet är:
- Ett nytt produktkoncept
- Behovs- och lösningsanalys för produkten
- Presentationsmaterial om produktkonceptet
Genomförande
Kursen pågår under hösten (augusti-oktober).
- Studentgrupperna jobbar enskilt med företagsprojektet totalt ca sex veckor.
- Inledningsvis görs en funktionell genomlysning (den existerande produkten tas isär, dvs dekomposition).
- Gruppsammansättningen ändras i mitten av kursen för att ge ytterligare genomlysning av den produkt som ska omkonstrueras.
- Resultat av det nya produktkonceptet presenteras i mitten av oktober.
- Parallellt har studenterna föreläsningar, övningar och handledning.
Åtagande
Företaget behöver:
Tillhandahålla en produkt, gärna som kan tas isär för att analyseras i syfte att finna en bättre, mer hållbar konstruktion
- En kontaktperson som kan svara på frågor från studentgruppen.
- Berätta om företaget och branschen.
- Om möjligt, men inte nödvändigt, delta vid presentation på slutseminarium.
Kontaktperson
Anna Öhrwall Rönnbäck, Professor, Ämnesföreträdare
A0013A Produkt- och produktionsdesign
Kursen fokuserar på interaktionen mellan produkt- och produktionsdesign, hur materialval, design och produktionsmetoder påverkar varandra. Kursen lär ut ett arbetssätt där marknadsundersökning, produktutveckling och utveckling av tillverkningsprocessen sker parallellt. Där det är möjligt att använda materialval och produktionsval som en del i innovationsprocessen.
Kursmål
Kursens mål är att ge studenten möjlighet att:
- inhämta teoretiska och praktiska kunskaper om interaktionen mellan produkt- och produktionsdesign
- under verklighetsanpassade former inhämta förståelse för hur design och materialval påverkar produktionen.
- tillämpa teori, kunskaper och metoder från tidigare kurser.
Innehåll
Kursen fokuserar på interaktionen mellan produkt- och produktionsdesign, hur materialval och design påverkar produktionsmetoder. Kursen lär ut ett arbetssätt där marknadsundersökning, produktutveckling och utveckling av tillverkningsprocessen sker parallellt. Kursen är en projektkurs där studenten med utgångspunkt från en uppdragsbeskrivning skall utveckla/förbättra en produkt utifrån ett användarperspektiv, med avseende på design, ergonomi och tillverkning.
Vidare information
Kontaktperson: examinator Peter Törlind
Kursplan
M0027T – IDE-utvecklarna: Innovation, Driv och Entreprenörskap
Kursen syftar till att stötta studenter som vill och är intresserade av att utveckla en idé eller ett identifierat behov och våga gå vidare mot ett företagande. Kursen spänner över ett brett område och studenten förväntas efter genomgången kurs ha utvecklat förmågan att ha förståelse för hur flera områden hänger samman och bidrar i utvecklingsprocessen från affärsidé till ett koncept eller en färdig produkt.
Kursmål
Kursens mål är ge studenten möjlighet att:
- Vara medveten om gällande regler för immaterialrättsligt skydd samt värdera möjligheterna för immaterialrättsligt skydd,
- ha förståelse för och kunna använda metoder och verktyg för entreprenörs och innovations process,
- tillämpa den idéutvecklingsmodell som presenteras i kursen
- kunna identifiera och nyttja externa resurser för att förverkliga teknisk innovation, entreprenörskap och nyföretagande,
- kritiskt analysera och utvärdera potentialen i sina egna och andras idéer i förhållande till existerande företagskoncept,
- presentera resultatet av sitt arbete både muntligt och skriftligt på ett tydligt och professionellt sätt
Innehåll
Kursen är en projektkurs som syftar till att ge studenten möjligheten att våga ta steget och utveckla sin potential för entreprenörskap baserat på arbetet med att gå från idé till nya produkter och innovationer. Detta görs genom att stötta studenten att utveckla sina förmågor att knyta kontakter, styrkan att kunna lyssna, förstå och sammanföra olika perspektiv i grupper och skicklighet i att visualisera och kommunicera sitt budskap till olika människor. Det vill säga de sociala förmågorna är viktiga och behöver utvecklas parallellt med projektets slutresultat. För att kunna utveckla sådana sociala förmågor så att de bidrar till ett utvecklingsprojekt behövs ett praktiskt inlärningssätt, där handling och reflektion vävs samman.
Vidare information
Kontaktperson: examinator Peter Törlind
Kursplan
O7015N – Strategiskt projektarbete
Denna kurs syftar till att stötta studenterna att identifiera och formulera frågeställningar av strategisk betydelse för företag; planera, organisera och driva ett strategiskt analysarbete för företag; ge väl underbyggda råd i frågor av strategisk betydelse för ett företag.
Kursmål
Kursens mål är ge studenten möjlighet att:
- Identifiera frågor av strategisk betydelse för ett företag eller en uppfinnare under de tidiga stadierna av att hantera en ny tjänst, produkt eller teknik.
- Beskriva en strategisk fråga baserat på djup förståelse av en verklig situation
- Planera, organisera och driva ett strategiskt analysarbete tillsammans med andra i ett företag
- Tillämpa inom innovationsledning, affärsutveckling och strategisk analys vanligen förekommande verktyg och metoder för att, självständigt så väl som i samverkan med andra, insamla, bedöma och analysera datamaterial samt sammanställa strategiska beslutsunderlag för ett företag
- Skapa goda råd av strategisk betydelse för bolaget eller uppfinnare.
Innehåll
Kursen organiseras som ett konsultföretag som utför uppdrag för klienter (företag/uppfinnare). Studenterna är "anställda" vid detta företag. I denna anställning skall studenterna: identifiera och formulera frågeställningar av strategisk betydelse för företag; planera, organisera och driva ett strategiskt analysarbete för företag; ge väl underbyggda råd i frågor av strategisk betydelse för ett företag. Kursen består av en teoretisk del och en praktisk del.
Vidare information
Kontaktperson: Anna Öhrwall Rönnbäck
Kursplan
M7016T - Kreativ konceptframtagning
Kursens syfte är att ge studenterna en djupare förståelse för kreativ konceptutveckling i tidiga faser inom teknisk produktutveckling. Studenten ska ha insikter på metoder för att identifiera användarnas behov och en förståelse för hur kreativa metoder används för att utvärdera och välja begrepp på basis av behovsinriktningen. Studenterna kommer att kunna redogöra för och reflektera över val av metoder och deras användning samt eget och grupparbete.
Kursmål
Kursens mål är ge studenten möjlighet att utveckla sin förmåga att:
- Se olika perspektiv på kreativ konceptutveckling
- Förstå metoder för behovsinventering, konceptgenerering och konceptutvärdering.
- Förstå faktorer som påverkar den kreativa processen
- Utvärdera, reflektera över och dra resonemang om process och metoder.
Innehåll
Kursen är strukturerad genom schemalagda föreläsningar, gruppövningar, seminarier och presentationer som syftar till att öka studentens förmåga att driva en kreativ konceptutveckling. Studenten får uppleva detta genom att praktiskt genomföra olika typer av övningar och metoder, för att sedan reflektera över genomförandet. I kursen kommer gästföreläsare från industrin att medverka.
Vidare information
Kontaktperson: Examinator Peter Törlind
Kursplan
Avancerad modellbyggnad
Kursens syfte är att ge eleverna en djupare förståelse för olika metoder för modellbyggnad genom att bygga modeller och prototyper som fungerar i ett större sammanhang, tillsammans med andra komponenter och där passning, form och funktion kan testas.
Kursmål
Kursens mål är ge studenten möjlighet att utveckla sin förmåga att:
- Bygga modeller och prototyper som fungerar i ett större sammanhang
- Reflektera över och testa passning, form och funktion mha modellbyggnad
Innehåll
Kursen är uppbyggd på föreläsningar om olika modelltekniker och olika typer av modeller/prototyper. Därefter får studenten möjlighet att tillämpa detta i projektform där studenterna i grupper utifrån givna förutsättningar skapar lämplig modell/prototyp mha de tekniker som beskrivs i kursen.
Vidare information
Kontaktperson: Examinator Peter Törlind
Kursplan
D7017A – Produktvisualisering
Studenten får i denna kurs möjlighet att öka sin kunskap och förståelse för hur 3D-visualisering kan användas i ett utvecklingsprojekt genom exempelvis fotografi, ljussättning, grafisk formgivning och datorgrafik.
Kursmål
Kursens mål är ge studenten möjlighet att utveckla sin förmåga att:
- Visa kunskap och förståelse för hur 3D-visualisering kan användas i alla steg i ett utvecklingsprojekt.
- Kunna, med hjälp av ord och bild, beskriva syftet med valda 3D-visualiseringsmetoder.
- Ha grundläggande kunskaper och färdigheter inom fotografi och ljussättning.
- Ha grundläggande kunskaper inom grafisk formgivning och datorgrafik.
- Förstå teorin och teknikerna som ligger till grund för 3D-modellering och 3D-visualisering.
Innehåll
Kursen är strukturerad genom föreläsningar och seminarier som syftar till att ge studenten möjlighet att förstå visualisering genom bland annat digitala skissmodeller, tekniska illustrationer, produktanimering, fotorealistiska 3D-genererade bilder och posterformgivning.
Vidare information
Kontaktperson: Examinator Peter Törlind
Kursplan
Uppdaterad:
Sidansvarig: Forskning