ReNAM
Forskningen inom ReNAM:s syftar till att tänja på gränserna för den befintliga autonominivån för gruvmaskiner i kritiska operativa scenarier genom att lägga till ett lager av robotikinspirerad reaktiv navigering till gruvmaskinerna. ReNAM kommer samtidigt utöka rollen simuleringsdriven utveckling spelar för effektiv autonomiutvärdering genom high fidelity fysikbaserade simuleringar.
Den framgångsrika utvärderingen av ReNAM:s användningsomården för rampkörning och scenarier med blandad trafik kommer att främja användandet av autonoma gruvlastbilar i ett större antal scenarier utan att behöva isolera gruvlastbilars verksamhetsområde. I en större skala är framstegen inom sensorisk omgivningsuppfattning och integrering av dess uppdateringar till ett centralt gruvhanteringssystem (Mining Management System) ett steg mot förarlösa lastbilar och fullständig digitalisering av gruvan eftersom nya miljödata direkt kan integreras och visualiseras, positioner för gruvfordon och upptäckta objekt eller hinder kan streamas tillbaka och uppdateras live osv.
LTU kommer att leda konsortiet och leda utvecklingen av system för autonom vägledning, reglersystem för navigering, samt positionering av gruvfordon. Epiroc kommer att tillhandahålla expertis inom gränssnitt till gruvfordonen, sensorutvärdering, och fjärrstyrd/autonom drift för gruvfordon, tillgång till testplatser samt test- och utvärderingsexpertis till projektet. Algoryx kommer att utveckla en simulator av Epiroc gruvfordon och relevanta gruvmiljöer för validering och verifiering av maskinens autonomi.
- Vinnova
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Epiroc
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Algoryx
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Uppdaterad: