
Framtidens svenskämne – tradition och förnyelse
26–28 november 2024 i Luleå.
Den sextonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. Varmt välkommen!
Institutionen för hälsa, lärande och teknik vid Luleå tekniska universitet bjuder tillsammans med Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning in till konferens. Konferensen har en bred ingång till didaktiska studier i svenska och välkomnar bidrag rörande alla utbildningsnivåer inom temat Framtidens svenskämne - tradition och förnyelse.
Svenskämnet betraktas ofta som en icke-paradigmatisk konstruktion, där såväl ämnets syfte som innehåll och metoder kan skilja sig väsentligt mellan olika tider och mellan olika klassrum under samma tid. Inte minst har ämnets innehåll utmanats med nya migrationsströmmar, ett föränderligt medielandskap, en förändrad syn på lärresurser och en breddning av synen på vad bland annat språk och kultur kan vara. Hur vi vill ha svenskämnet i framtiden och vad vi tar med oss dit från historien är nyckelfrågor. Konferensen välkomnar därför både presentationer som bidrar med ny kunskap och som problematiserar nyckelfrågor inom områdena:
- Det enspråkiga och flerspråkiga svenskklassrummet
- Det digitala och analoga svenskämnet
- Läromedel och/eller lärresurser
- Svensklärarutbildning – igår, idag, imorgon
- Svenska som ett kulturbärande ämne
Konferensen är även öppen för studier och diskussioner inom andra områden av svenskämnesdidaktiken, antingen som presentationer eller som symposium.
Plenarföreläsningar
Marte Blikstad-Balas (Oslo universitet)
Lesing i L1 på papir og skjerm - didaktiske utfordringer knyttet til lesemedium
Hvordan vi leser har endret seg drastisk de siste tyve årene. Fra å være noe som skjedde mer eller mindre bare på papir, har lesing nå blitt noe vi gjør primært på skjermer og stadig oftere også via lyd. Dette gjelder ikke bare lesingen på fritiden vår: også i klasserommet har lesing endret seg. Mye av kommunikasjonen mellom lærere og elever foregår digitalt, og stadig flere skoler gir hver elev tilgang til sin egen digitale enhet. På noen skoler har de ikke lenger en papirbok til hver elev, men heldigitale bibliotek.
I denne forelesningen skal vi se på hva vi egentlig vet om forskjellene på å lese på skjerm versus papir. Hva sier elevene selv, og hva finner forskningen? Hvilke didaktiske utfordringer ser vi ved at stadig mer lesing både på fritiden og på skolen skjer på skjerm? Og det aller viktigste: hva kan vi gjøre for å lære elevene å lese godt uavhengig av lesemedium?
Referenser:
Jensen, Roe og Blikstad-Balas (2024). The smell of paper or the shine of a screen? Students’ reading comprehension, text processing, and attitudes when reading on paper and screen. Computers & Education
Baron, Naomi: How We Read Now: Strategic Choices for Print, Screen, and Audio. Oxford University Press
Carla Jonsson (Umeå universitet)
Svenskämnet i ett flerspråkigt perspektiv
Sverige är ett flerspråkigt samhälle där ca. 200 olika språk används (Institutet för språk och folkminnen, u.å.). Fem av dessa språk är nationella minoritetsspråk. I Sverige har dessutom nästan 30 procent av eleverna i grundskolan ett annat modersmål än svenska (Skolverket u.å.). Hur påverkas svenskämnet av flerspråkigheten i Sverige?
Förutom att vara ett system med regler är språk en praktik – det vill säga något som görs i den stund vi kommunicerar med andra (se Pennycook 2010). Det svenska språket förändras på grund av en rad olika omständigheter, till exempel samhällsförändringar, innovationer, trender, internationalisering och genom kontakt med andra språk. Min föreläsning fokuserar på hur svenska görs i samtida Sverige och vad det kan få för konsekvenser för svenskämnet i skolan.
Referenser:
Institutet för språk och folkminnen. (u.å.). Språken i Sverige. Hämtad 2024-09-23 från https://www.isof.se/lar-dig-mer/kunskapsbanker/lar-dig-mer-om-flersprakighet/spraken-i-sverige Länk till annan webbplats.
Pennycook, Alastair (2010). Language as a local practice. London, UK: Routledge.
Skolverket (u.å.). Elever och skolenheter i grundskolan: Läsåret 2023/2. Hämtad 2024-09-23 från https://www.skolverket.se/download/18.954e82318e64549b9f1d/1711120454132/pdf12612.pdf Länk till annan webbplats.
Peter Parnes (Luleå tekniska universitet)
Inleder panelsamtal om AI och svenskämnet
I panelsamtalet medverkar följande personer:
- Peter Parnes, professor inom distribuerade datorsystem, Luleå tekniska universitet
- Linnea Lindquist, skolledare till vardags och på fritiden fristående skoldebattör
- Maria Karlsson, förstelärare i svenska F-3, Piteå kommun
- Eva Lindgren, professor vid institutionen för språkstudier, Umeå universitet
- Christina Wiklund, förstelärare i svenska 7-9, Piteå kommun
- Oscar Björk (moderator), universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning, Luleå tekniska universitet
Abstraktsamling
Abstraktsamling SMDI 2024 Pdf, 1.3 MB, öppnas i nytt fönster. -senast uppdaterad 26 november
Program
Notera att ändringar i programmet fortfarande kan komma att ske.
- Program SMDI 2024
Pdf, 142.1 kB, öppnas i nytt fönster. - senast uppdaterad 26 november
- Presentatörer behöver ha med sig egen dator.
Information om resa, boende och aktiviteter
Norwegian och SAS flyger Stockholm-Luleå. Till Luleå går också att åka tåg.
Konferensen äger rum på campus Luleå, dit man kommer med lokaltrafikens buss nr 4, 5, 6, eller 14 från centrala Luleå. Biljetter köps enklast via LLT:s app: https://www.llt.lulea.se/biljetter/appen/ Länk till annan webbplats.
Konferensen samarbetar inte med något särskilt hotell. Däremot finns flera hotellkedjor som ingår i de statliga upphandlingsavtalen i Luleå. Enklast är att bo i centrum och nyttja lokalbuss till campus. Att promenera från centrum till campus tar ca en timme. Scandic hotell finns mellan centrum och campus. Därifrån tar ca 25 minuter att gå till campus och ungefär lika länge in till centrum.
På campus hittar ni med denna interaktiva karta: Karta Luleå tekniska universitet, LTU Länk till annan webbplats.
Konferensmiddagen onsdag kväll äger rum på Hotell Clarion Sense i centrala Luleå.
Aktiviteter tisdag kväll äger rum i centrala Luleå. Författarsamtal med Mikael Niemi äger rum på Vetenskapens hus med start kl. 19.00. Det kommer att vara möjligt att köpa mackor/fika samt vin/öl för att förtära under samtalet. Kom i god tid i sådana fall. Den som önskar äta i deras restaurang måste boka bord på egen hand. Notera att restaurangen är avskild från presentationslokalen. Det går alltså inte att äta middag samtidigt som man lyssnar. Kallbadet sker vid Varvet. De som är anmälda till detta kommer att få särskild information.
Deltagaravgift
- Doktorander 1800 kr (exklusive konferensmiddag).
- Övriga deltagare 2800 kr (exklusive konferensmiddag).
- Konferensmiddag 400 kr
Doktorandworkshop
I samband med konferensen genomförs en doktorandworkshop där doktorander kan utbyta erfarenheter och bygga nätverk. Doktoranderna har möjlighet att diskutera egenproducerade texter, till exempel artikelmanus eller avhandlingskapitel, om ca 10-15 sidor tillsammans med andra doktorander och seniora forskare i en kollegial atmosfär. Målet är att deltagande doktorander ska känna sig inspirerade att fortsätta sina studier, samtidigt som deras texter granskas av externa läsare. Workshoppen äger rum 26 november kl. 9-12, det vill säga på förmiddagen innan SMDI-konferensen öppnas. Workshoppen är kostnadsfri, medan den ordinarie konferensen anmäls och betalas som vanligt. Doktoranderna ombesörjer själva resa och logi.
Vi önskar att du som är doktorand och intresserad av att delta vid workshoppen anmäler det till stefan.lundstrom@ltu.se senast 2 september, men gärna tidigare. Textmanus skickas in senast 1 november. Workshopen har inget särskilt tema, utan välkomnar alla typer av texter inom det svenskämnesdidaktiska området.
Workshop för verksamma svensklärare
Den 28 november bjuder Luleå tekniska universitet i samarbete med ULF och Forskarskolan praktiknära skolforskning in till en temadag för svensklärare i Norrbotten och Västerbotten. Temadagen beräknas börja kl. 9.00 och sluta kl. 14.30. Dagens ämne är AI och dess inverkan på svenskämnet.
Temadagen är indelad i två delar. Den första delen består av en paneldebatt där forskare och yrkesverksamma svensklärare diskuterar ämnet AI. Här får du som deltagare möjlighet att ta del av tankar och synpunkter baserade på såväl vetenskap som beprövad erfarenhet. Den andra delen består av en workshop där vi tillsammans diskuterar AI inom ämnet. Under workshopen kommer forskare med bakgrund inom svenskämnet att finnas med i samtalen.
Temadagen arrangeras av Luleå tekniska universitet i samband med nätverket Svenska med didaktisk inriktnings forskningskonferens. Sådana konferenser äger rum vartannat år och arrangeras på olika platser i landet. Som lärare i regionen har du denna gång möjlighet att kostnadsfritt delta vid hela forskningskonferensen i Luleå.
Antalet platser till temadagen är begränsat. För att försäkra dig om att få en plats kan du göra en intresseanmälan senast 14 juni. Du som har gjort en intresseanmälan kommer att få ett informationsbrev i samband med höstterminens skolstart. Anmäl dig till niclas.siljelov@ltu.se.
Kontakt
Agnes Strandberg
- Biträdande universitetslektor
- 0920-492311
- agnes.strandberg@ltu.se
- Agnes Strandberg
Caroline Graeske
- Professor tillika ämnesföreträdare
- 0920-491005
- caroline.graeske@ltu.se
- Caroline Graeske
Uppdaterad:
Sidansvarig: Kontakta oss