
Lena Manderstedt, Annbritt Palo, Sara Viklund och Hanna Nilsson har arbetat i projektet Examensarbete i samverkan.
Ny form på examensarbetet inom lärarutbildningen gav goda resultat
Ett projekt har testat en ny arbetsmodell för examensarbete i lärarutbildningen vid Luleå tekniska universitet, kopplat till skolans verksamhet.
– Det är värdefullt för oss i skolan att på det här sättet kunna få hjälp att utveckla vårt arbetssätt, säger Sara Viklund, gymnasielärare i Piteå, som varit en av handledarna i projektet.
Projektet, med namnet ”Examensarbete i samverkan”, har finansierats inom ULF, utveckling, lärande och forskning, som är en försöksverksamhet för att utveckla och pröva hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skola, när det gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning.
Det har genomförts som en pilot och är ett samarbete mellan Luleå tekniska universitet och Piteå kommun.
Hanna Nilsson är en av dem som skrev sitt examensarbete i projektet. Hon gjorde den sista verksamhetsförlagda utbildningen, VFU, i sin gymnasielärarutbildning på Strömbackaskolan i Piteå. Redan då började planeringen inför examensarbetet. Hon träffade lärare i ämnesgruppen svenska på skolan för att diskutera vilka frågor som kunde vara intressanta att undersöka.
– Vi kom fram till att det kunde handla om litteraturhistorieundervisningen som kan gå lite trögt ibland. Hanna skulle kunna undersöka hur vi kan utveckla vårt arbete. Målet var att få eleverna att intressera sig för äldre texter, säger Sara Viklund, lärare på skolan.
Testade olika modeller
Hanna Nilsson genomförde examensarbetet på plats i Strömbackaskolan, där hon testade och analyserade olika modeller för att utveckla undervisningen. Hon hade dels läraren Sara Viklund som biträdande handledare, dels Annbritt Palo, biträdande professor vid Luleå tekniska universitet, som huvudhandledare. Totalt genomfördes fyra arbeten i pilotprojektet, utöver Hanna Nilsson deltog en student från grundlärarutbildningen F-3, en student från grundlärarutbildningen 4-6 samt en student från förskollärarprogrammet. Dessutom medverkade ytterligare tre forskare från universitetet och tre lärare från Piteå kommun.
Under perioden hölls handledarkollegier regelbundet för att följa upp hur arbetet fungerade.
– Jag var vetenskaplig ledare för hela projektet, säger Lena Manderstedt, biträdande professor.
I samband med examensarbetena genomfördes intervjuer vid två tillfällen med studenterna från universitetet och de olika handledarna.
– Dessutom gjorde vi observationer vid handledningstillfällen. Och så tog vi del av två reflektionsloggar från var och en. I slutänden visade det sig att alla tyckte att allt fungerade bra, säger Lena Manderstedt.
Presenterade arbetet
Hanna Nilsson gjorde en didaktisk design för att utveckla arbetet med litteraturhistorieundervisningen.
– Jag provade att lägga in bild, ljud, röstläge och gester i arbetet med eleverna, säger hon.
När undersökningen, utvärderingen och examensarbetet var klart presenterade hon det för ämnesgruppen på Strömbackaskolan.
– Det var bra, att få den återkopplingen tillsammans. I dag använder vi hennes resultat i undervisningen, säger Sara Viklund.
Hanna Nilsson är nöjd med det här sättet att arbeta med examensarbetet.
– Vinsterna var att man kunde få inblick i skolan som en röd tråd under hela sista året. VFU och examensarbete hängde ihop. Att få vara med ämneslaget på skolan och sedan få göra frågeställningarna till examensarbetet var bra.
Planering i god tid
Lena Manderstedt hoppas att arbetssättet med examinationer för lärarstudenter kan permanentas till viss del.
– Jag tror inte att det går att genomföra för alla studenter, det krävs att studenten börjar tänka på sitt examensarbete i väldigt god tid och anmäler intresse ett helt år innan eftersom VFU:n också måste planeras.
Det krävs flera delar för att den här modellen på examensarbeten ska bli bestående inslag i lärarutbildningen.
– Det behövs strukturer och pengar. I Piteå har vi ett upparbetat samarbete, men vi vet inte hur andra kommuner ställer sig till det, säger Lena Manderstedt.
Uppdaterad:
Sidansvarig: Kontakta oss