Multifunktionell blågrön infrastruktur – från inneboende potential till ekosystemtjänster på riktigt (2021-2024)
Blå/grön infrastruktur (BGI) innebär att man i städer använder multifunktionella grönytor och planteringar av olika storlekar och utformningar i stället för gråa lösningar som innebär hårdgjorda, betong- eller asfaltytor och rörledningar för avledning av (dag-)vatten.
Förutom tekniska/miljömässiga fördelar har blågrön infrastruktur (BGI) potential att erbjuda betydande socioekonomiska fördelar/ekosystemtjänster (ES). Dessa inkluderar till exempel:
- Minskad dagvattenavrinning och därmed minskad översvämningsrisk, klimatanpassning och mindre påverkan på recipienten
- Vattenrening
- Tillhandahålla urban biologisk mångfald
- Tillgängliggöra grönområden med hög kvalitet även i tätbebyggda städer
- Förbättra folkhälsan (mindre buller, rekreation, mm.)
- Minska den urbana värmeeffekten ("urban heat island") och förbättra mikroklimatet
- Minska användning av icke-förnybara resurser (t.ex. betong och plast för ledningar)
- Synliggöra vatten och hållbar teknik för allmänheten.
Därmed kan BGI vara ett sätt att bidra till hållbara städer och hållbar infrastruktur även i tätbebyggda områden och därmed möjliggöra att uppnå ett flertal av de globala hållbarhetsmålen, bl.a. ”God hälsa och välbefinnande”, ”Rent vatten”, ”Anständig ekonomisk tillväxt”, ”Hållbar industri, innovationer och infrastruktur”, ”Hållbara städer och samhällen”, ”Hållbar konsumtion och produktion”, ”Bekämpa klimatförändringarna” samt ”Hav och marina resurser”. För att uppnå dessa mål måste utöver tekniska och miljömässiga frågeställningar även socioekonomiska frågor undersökas eftersom frågor kvarstår kring hur dessa mångfaldiga nyttor av BGI kan nås och värderas.
För att identifiera när, hur och varför leverans av ES med blågrön infrastruktur kan bidra att uppnå hållbara städer har detta ambitiösa tvärvetenskapliga forskningsprojekt utvecklats. Vi kommer att undersöka upplevelsen och värderingar av blågrön infrastruktur av kommunala förvaltningar och boende i ”blågröna” stadsområden jämfört med ”gråa” områden. Detta kommer att kunna leda till en förbättrad design av BGI ur ett mera holistiskt perspektiv jämfört med dagens fokus på endast den tekniska/miljömässiga funktionen av blågrön infrastruktur.
Blågrön infrastruktur tar inte hänsyn till att stora delar av Sverige under vintern är vita i stället för blågröna; därför finns behov av att vidga koncepten genom att inkludera den vita årstiden (blå-grön-vit infrastruktur) och utvärdera möjligheter och begränsningar som detta medför.
Förutom dessa mer upplevelseorienterade aspekter kommer vi att genomföra livscykel- och multikriterieanalyser för att stödja hållbarheten i beslutsprocesserna. Dessa processer kommer att jämföras med uppsatta mål för BGI för att kunna svara på frågan varför vissa blågrön infrastruktur projekt är mycket lyckade och uppnå sina mål medan (alldeles för många) andra inte gör det. Dessa utvärderingar kompletteras med en utvärdering av ekonomiska värden som blågrön infrastruktur kan leverera. Även detta är viktigt eftersom den multifunktionella karaktären av blågrön infrastruktur kräver en bred uppbackning av investeringar i blågrön infrastruktur. För att kunna göra detta gäller att utvärdera vilka aktörer som gynnas (ekonomiskt) av blågrön infrastruktur.
I linje med hållbarhetsmålet 17 (genomförande och globalt partnerskap) har programmet utvecklats gemensamt av olika forskningsämnen vid Luleå tekniska universitet och Ohio State University med ett flertal svenska kommuner. Tillsammans kan kompletterande kompetenser och resurser tillhandahållas som krävs för att uppnå de identifierade målen.
Varaktighet: december 2021 - december 2024
Finansiär: Formas
Partner: Ohio State University, Tyréns
De 17 globala hållbarhetsmålen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Forskare
Kontakt
Godecke-Tobias Blecken
Uppdaterad: