
Magdalena Önell-Hassler, Marie Nordlund, Eva Klang, Clara Johansson och Ulla Rydström.
Forskningsbaserad vokabulärundervisning i engelska och moderna språk
Syftet med projektet är att utveckla forskningsbaserade metoder och övningar som kan underlätta för elever i engelska och moderna språk att utveckla sitt ordförråd.
Vilka är vi?
Deltagare i projektet är Ulla Rydström, Magdalena Önell-Hassler, Clara Johansson, Eva Klang (alla språklärare vid Luleå gymnasieskola) samt Marie Nordlund (lektor i engelska vid LTU).
Området för FoU-praktiknära forskning
Utvecklingen och breddningen av ordförrådet är en komplex process vilken sker gradvis och olika tillvägagångssätt för att åstadkomma detta kan behövas över tid. Det är en viktig del i uppdraget som lärare att försöka leda och inspirera eleverna i detta arbete. Då mycket lite forskning kring vokabulärinlärning och –undervisning har genomförts i ”verkligheten”, dvs. i språklärares och elevers vardag i en svensk kontext, kommer resultaten från detta projekt också att vara värdefulla för forskningsfältet som helhet och för att överlag stärka den vetenskapliga grunden för språkundervisning i den svenska skolan.
Syfte med projektet
Syftet med projektet är att utveckla forskningsbaserade metoder och övningar som kan underlätta för elever i engelska och moderna språk att utveckla sitt ordförråd. Med dessa metoder ges lärare verktyg vilka vilar på vetenskaplig grund så att språkundervisningen, vad gäller vokabulär, i Luleå gymnasieskola kan bli mer homogen.
Genomförande och dokumentation
Regelbundna möten genomförs under vilka lärarna hjälps vidare i processen med att utveckla nya arbetssätt vad gäller vokabulärundervisning. Detta ger lärarna möjlighet att prova olika verktyg i sina respektive undervisningsgrupper, utveckla metoder, diskutera de aktiviteter som genomförts och komma vidare i processen. Arbetet dokumenteras genom:
- videoinspelningar av projektmöten
- kartläggningar av elevernas vokabulärkunskaper vid olika mätpunkter
- lärares fältanteckningar avseende de genomförda aktiviteterna
Spridning av resultat
Projektets resultat kommer i första hand att delges övriga lärare i ämneslagen för engelska och moderna språk vid Luleå gymnasieskola, men också
- presenteras vid Språkdagen vid LTU för att nå även språklärare inom andra skolformer i Luleå kommun samt språklärare från närliggande kommuner
- implementeras i lärarutbildningen vid LTU
- publiceras i vetenskapliga artiklar
Uppdaterad: