Examensarbeten i samverkan
En viktig del i ULF-samverkan för att bygga hållbara samverkansstrukturer för praktiknära forskning utgörs av samverkan kring lärarstudenternas självständiga arbeten. Studenterna hittar, i samverkan med skolverksamhetens behov, lämpliga frågeställningar att beforska och handledningen bedrivs av såväl LTU-forskare som lärare i skolverksamheten.
Examensarbete i samverkan kan fungera som en ingång i ULF-samverkan för skolor som har lite eller ingen erfarenhet av samverkan med forskare. Lärarna har möjlighet att formulera problemområden som utgör grunden för ett examensarbete, medan studenten som gör examensarbetet får extra tid för handledning, genom att en biträdande handledare - en lärare - från skolverksamheten utses. Den vetenskapliga handledaren får därmed också möjlighet att möta verksamheten för att diskutera frågeställningar inom valt problemområde.
Ett tidigare projekt om examensarbeten i samverkan handlade om att skolverksamheter kunde beställa examensarbeten, medan det här projektet handlar om att skolverksamheterna i samverkan med lärosätet utarbetar hållbara rutiner för praktiknära FoU-verksamhet där utformning av syfte samt handledningen av examensarbetet ska ske i samverkan mellan skolverksamhet, student och lärosäte.
Inom ramen för ULF-samverkan ska således förutsättningar för en långsiktigt hållbar struktur för samarbetet utvecklas så att fler verksamma lärare och fler kommuner involveras. Utvecklingen innebära att lärare blir mer aktiva i processen, till exempel genom att fungera som biträdande handledare, opponenter och/eller åhörare vid seminarier där studenten lägger fram sitt arbete.
Årligen erbjuds tio studenter att genomföra sitt examensarbete i samverkan. I nuläget har fyra kommuner deltagit i arbetet, men en utökning av antalet kommuner och potentiella biträdande handledare eftersträvas.
- För vidare läsning, se artikeln: ”Meeting eye to eye: The power relations in triadic supervision of the degree project in teacher education”
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. skriven av Lena Manderstedt, Sara Viklund, Annbritt Palo & Hanna Nilsson. I tidskiften Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning.
- Samt rapporten Examensarbete i samverkan mellan skola och lärarutbildning.
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (pdf på Piteå kommuns webbplats).
Uppdaterad:
Sidansvarig: Samverkan