Skola och hem i samverkan för läs- och skrivutveckling
Projektets syfte är att utveckla en modell för ökad samverkan mellan hem och skola för elever som är i behov av mer träning för att komma vidare i sin läs- och skrivutveckling.
Vilka är vi?
Catarina Björnsson och Tina Arnold, verksamhetsutvecklare, Skolutvecklingscentrum, Arbetsmarknad- och utbildningsförvaltningen i Boden. Från Luleå tekniska universitet deltar Agnes Strandberg, doktorand i Forskarskolan praktiknära forskning (PROFS). Hon har deltagit i utarbetandet av ansökan under våren 2023 och hennes insats finansieras delvis som institutionstjänstgöring via forskarskolan. Agnes fortsatta roll är att vara projektets vetenskapliga ledare genom att bistå med vetenskapligt perspektiv och säkerhetsställa den vetenskapliga kvaliteten. I och med detta bereds stora möjligheter till spridning av ett projekt på vetenskaplig grund.
Området för FoU-praktiknära forskning
Verksamhetsutvecklarna har identifierat ett behov av systematisk träning i korta perioder för läs- och skrivutveckling i samverkan mellan hem och skola med fokus på den fonologiska medvetenheten. Avsaknaden av en sådan arbetsmodell blev starten till det aktuella ULF-projektet.
I arbetsmodellen ingår en webbapplikation och ett läsprotokoll som förväntas främja samverkan mellan elever, vårdnadshavare och lärare som involveras genom dokumentation av reflektion efter träningstillfället. Eleven arbetar i skolan 3 gånger/veckan och i hemmet 2 gånger/veckan. Målet är att alla specialpedagoger och pedagoger i Bodens kommun ska ha tillgång till modellen.
För att öka intresset av skolforskning i Bodens kommun är Skolutvecklingsrådet betydelsefullt där LTU och verksamhetschef initierar till praktiknära forskning. En verksamhetsutvecklare är anställd med uppgiften att stötta och initiera till forskning i skolan. Vi är även knutna till UDiN-Utbildningsdialog i Norr för erfarenhetsutbyte och nätverksbyggande med andra kommuner i länet. En nysläppt inspirationssida på Intranätet finns för förvaltningens personal där vi samlat Skolutvecklingsrådets aktiviteter, tips, länkar och kurser för praktiknära forskning.
Syfte med projektet
Projektets syfte är att utveckla en modell för ökad samverkan mellan hem och skola för elever som är i behov av mer träning för att komma vidare i sin läs- och skrivutveckling. Projektet utgår från följande frågeställningar:
- Hur upplevs arbetsmodellen för samverkan mellan hem och skola av elever, vårdnadshavare, lärare och specialpedagoger?
- Hur upplever eleverna arbetsmodellen för läs- och skrivutveckling vad beträffar självbestämmande och självtillit?
- Vilka faktorer kan identifieras/beskrivas som gynnsamma i elevernas läs- och skrivutveckling när arbetsmodellen utvecklas och prövas?
Genomförande och dokumentation
Ett pilotprojekt startade i november 2022 och specialpedagogerna fick utbildning i arbetsmodellen. En frågestund finns för specialpedagoger varje vecka och en kanal har upprättats på Teams (M365) för utbildningsmaterial och dokument. Vi har etablerat kontakt med andra kommuner som använder webbapplikationen för att utbyta erfarenheter och få bra tips inför projektets start.
Projektet sprids internt i kommunen via kompetensutvecklingsdagar och digitalt via förvaltningens kommunikationskanaler. För extern spridning används UDiN-nätverket, pedagogiska digitala plattformar och artiklar i bland annat populärvetenskapliga facktidningar digitalt och analogt.
Uppdaterad: