
Svenska som andraspråk på gymnasiet: organisation och utveckling
Forskning och beprövad erfarenhet ska ge en djupare förståelse för de olika formerna för kurser i svenska som andraspråk.
Detta ULF-projekt är ett samarbete mellan Skellefteå kommun och Luleå tekniska universitet. Projektledare är Anders Westerberg, verksam i Skellefteå och doktorand vid Umeå universitet. Han leder arbetet tillsammans med forskningsledaren Stina Thunberg, doktorand (LTU). De andra deltagarna från Skellefteå är rektorer, ledningsstöd från Kompetenscentrum Flerspråkighet samt svenska som andraspråkslärare.
Projektet utgår ifrån nuläget i Skellefteå kommun. På gymnasiet finns för närvarande två former för kurserna i svenska som andra språk, SVA – undervisning i enskild grupp, eller undervisning tillsammans med de som läser kurserna i svenska, SVE. Utifrån detta har det identifierats ett behov att använda forskning och beprövad erfarenhet som kan ge en djupare förståelse för de olika organisatoriska lösningarna – i ett svenska som andraspråksperspektiv. Vilka vinster finns det med de olika lösningarna? Går något förlorat? I så fall vad? En närliggande fråga är också vilka som ska läsa svenska som andraspråk som visserligen är valfritt på gymnasiet, men som styrs av organisationens grundläggande syn och rådgivning i denna fråga.
Projektet utgår från detta nuläge och frågeställningarna syftar till att explorativt studera forskning och beprövad erfarenhet för att få mer kunskap och förståelse i frågorna. Projektet eftersträvar också att ge rektorer en handlingsberedskap i frågorna.
Genomförandet innebär att rektorer och en person från Kompetenscentrum Flerspråkighet deltar i en forskningscirkel. Parallellt intervjuas minst 10 svenska som andraspråkslärare. Dessa två förfaringssätt är tänkta att kombinera ett forskningsperspektiv med beprövad erfarenhet för att fördjupa kunskapen kring frågeställningarna om SVA i enskild grupp eller tillsammans med SVE samt vilka som ska läsa SVA. Forskningscirkeln avslutas med en workshop för lärare och rektorer i syfte att leda djupare förståelse och handlingsberedskap i frågorna.
Resultatet kommer att spridas regionalt och nationellt genom deltagande i konferenser och utbildningsdagar. I förlängningen planeras också en vetenskaplig artikel utifrån lärarintervjuerna.
Uppdaterad: