VFU i erfarenhetsbaserat förskollärarprogram
Under utbildningens högskoleförlagda och verksamhetsförlagda delar lägger studenterna grunden för sitt kommande pedagogiska uppdrag genom att utveckla generella förskollärarlärarkompetenser och fördjupade ämneskunskaper både ur teoretiska och didaktiska perspektiv. Av särskild betydelse är studentens förståelse för sambandet mellan teori och praktik och vikten av att förskolans undervisning och utbildning bygger på vetenskapliga grund och beprövad erfarenhet samt att studenten visar förmåga att genom självreflektion kritiskt granska, värdera och ompröva det egna förhållningssättet.
Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) är en av tre delar i förskollärarutbildningen och den del som genomförs i samverkan mellan universitetet och kommuner/fristående förskolor. VFU i förskollärarprogrammet ingår som moment i kurserna i termin 2, 4 och 6 vilket framgår av utbildningsplanen som återfinns på det erfarenhetsbaserade förskollärarprogrammets hemsida. I utbildningsplanen finns även läsordning med kursplaner för respektive kurs.
Erfarenhetsbaserat förskollärarprogram
VFU-handbok för studenter i erfarenhetsbaserat förskollärarprogram
På länken nedan hittar du information om övergripande regler och riktlinjer gällande VFU för studenter som läser erfarenhetsbaserat förskollärarprogram vid LTU avseende förberedelse, genomförande och bedömning av VFU. Här återfinns även blanketter rörande planering av VFU, olika bidrag, särskilda skäl för placering och om-VFU.
Specifik information ges av momentansvarig lärare i respektive kurs där VFU ingår som moment.
VFU 1 - Kurs U0070P, Vt 2025, vecka 12 -14
VFU 2 - Kurs U0079P, Vt 2026
VFU 3 - Vt 2027
Studenterna ska i december terminen innan respektive VFU-period, via ett webbformulär som finns i Canvas, lämna besked om studenten behöver hjälp av VFU-samordnare vid LTU att ordna VFU-placering eller kan ordna VFU-placering och handledare själva.
Studenter som ordnar placering själva lämnar in fullständiga uppgifter om kommun, förskola, ansvarig rektor och handledare. Studenten ansvarar också för att lämnas in sitt schema för VFU-perioden i Canvas kursrum före VFU-perioder startar.
Jävsituation ska undvikas (egna barn i förskolan, anhörig eller vän som handledare etc.). Placering som LTU anordnar kan bli både inom kommunal och fristående verksamhet. LTU har som ambition att möta studentens önskemål, men kan inte garantera placering utanför vårt avtalsområde.
Handledarbrev inför VFU 2
Studentens planeringsunderlag till första mötet med handledaren
Underlag Mittsamtal VFU 2
Bedömningsunderlag VFU 2
Handledarbrev inför VFU 3
Studentens planeringsunderlag till första mötet med handledaren
Underlag Mittsamtal VFU 3
Bedömningsunderlag VFU 3
VFU-kurslärare är lärare vid LTU som har olika funktioner inom VFU-kurserna. För varje specifik kurs finns en ansvarig examinator, kursledare som har ett särskilt uppdrag att organisera för VFU:ns genomförande samt undervisande lärare som genomför trepartssamtal och mittsamtal.
Vid frågor gällande program eller kursspecifika frågor kontaktas i första hand kursansvarig lärare eller examinator för den specifika VFU kursen. I andra hand kontaktas utbildningsledaren för programmet.
Utöver kurs- och utbildningsansvariga finns en mer central VFU-organisation som kontaktas vid mer allmänna frågor gällande VFU eller placeringar.
- Monica Grape
VFU-strateg - VFU-handläggare
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Alexandra Lund Cipolla och Jacob Brännström - Studievägledning
Uppdaterad:
Sidansvarig: Student