Kompletterande pedagogisk utbildning, KPU
Information, regler och rutiner – lärarstudent
Detta är en lärarutbildning för studenter som har avklarat akademiska studier inom undervisningsämne i gymnasieskolan eller grundskolans år 7-9. Utbildningen omfattar 90 HP, med ett innehåll som relaterar till centrala kunskapsområden inom läraryrket. Såväl ämnesdidaktik som verksamhetsförlagd utbildning ingår. I KPU:n genomförs verksamhetsförlagd utbildning (VFU) vid tre tillfällen. Under VFU ska studenten uppvisar studenten sina färdigheter och bedöms utifrån kursmålen.
Genom ett prefektbeslut ges blivande GY-lärare antagna från och med ht 2014 möjlighet att genomföra VFU2 i år 7-9 som alternativ till placering på gymnasiet. Orsaken till detta är att ämneslärarexamen för gymnasielärare även ger behörighet att undervisa i år 7-9. Handledd VFU på högstadiet ger studenten en värdefull bredd av erfarenheter inför kommande yrkesutövning inom det spann som år 7 till och med gymnasiet utgör. Många arbetstillfällen finns på högstadiet vilket gör att erfarenheter från sådan placering är meriterande. Placering i år 7-9 ges i mån av plats.
Studenter som önskar möjlighet till placering i VFU 2 i år 7-9 måste ange detta på den önskemålsblankett som studenten skickar in i samband den VFU-information som ges i början av utbildningen.
Under respektive VFU-kurs i menyraden till vänster finns de dokument som gäller för den aktuella VFU-kursen. Observera att trepartsamtalet sker i VFU 1 och VFU 3.
Utbildningsplan
Önskemål om VFU-plats för KPU - FORMULÄR
Handbok för VFU i ämneslärarprogram Pdf, 448.8 kB.
Blankett för dig som fått egen VFU-placering Word, 200.2 kB.
KPU från HT 2023
Underlag för trepartssamtal U0059P.pdf Pdf, 2.4 MB.
VFU 1
VFU 1 syftar bland annat till att ge studenterna möjlighet att leda och genomföra viss egen undervisning med stöd av modeller, anvisat material och handledning. Studenterna ska också under VFU:n tillämpa ämnesdidaktisk teori och ämneskunskap i undervisning, samt ur ett såväl ämnes- som allmändidaktiskt perspektiv reflektera över, och redovisa resultatet av den egna undervisningen och yrkespraktiken.
Meddela VFU-administrationen snarast om du vet att du inte skall göra din VFU.
Underlag för trepartssamtal VFU1 Pdf, 2.4 MB.
Bedömningsformulär VFU-handledaren Pdf, 215.1 kB.
Bedömningsformulär VFU 1 digitalt Pdf, 1.1 MB. - spara ned och skriv ut för underskrift
- Kursplan VFU 1, U0028P
Studenter bör ta en kopia på bedömningsunderlaget innan handledaren skickar in det för att ha tillgång till underlaget efter att bedömning skett.
VFU 2
VFU 2 syftar bland annat till att ge studenten möjlighet att
redogöra för, analysera och tillämpa ämnesdidaktisk teori och ämneskunskap i undervisning, samt ur ett såväl ämnes- som allmändidaktiskt perspektiv reflektera över, och redovisa resultatet av den egna undervisningen och yrkespraktiken. Studenten ska visa ett professionellt förhållningssätt och ledarskap i tydliga, strukturerade och inkännande samtal med elever och därigenom visa kommunikativ förmåga i lyssnande och talande till stöd för den pedagogiska verksamheten.
Studenten ska planera och genomföra undervisning utifrån verksamhets- och ämnesmål, med beaktande av elevers olika intressen, förmågor och behov.
Meddela VFU-administrationen snarast om du vet att du inte skall göra din VFU.
Bedömningsformulär VFU-handledaren Pdf, 1.2 MB.
Bedömningsformulär VFU 2 digitalt Pdf, 1.1 MB. - spara ner och skriv ut för underskrift
Planeringsunderlag VFU 2 Pdf, 127.2 kB.
Handledarbrev VFU2 Pdf, 107.3 kB.
Studenter bör ta en kopia på bedömningsunderlaget innan handledaren skickar in det för att ha tillgång till underlaget efter att bedömning skett.
VFU 3
VFU 3 syftar bland annat till att de studerande ska tillägna sig fördjupade kunskaper om- och kritiskt granska olika former av bedömning, betygsättning och utvärdering i relation till verksamhetens gällande styrdokument och teorier om lärande bedömning samt de kunskapskrav som ställs i ämnesområdet. Kursen syftar även till att de studerande ska utveckla en fördjupad förmåga att observera, dokumentera, bedöma och kommunicera elevers lärande och utveckling i praktiken. I kursen behandlas metoder för utvecklings- och kvalitetsarbete i skolan med utgångspunkt från skolans uppdrag. Vidare ska studenterna utveckla och värdera olika utvärderingsformer för den egna undervisningen i samverkan med elever och verksamheten.
Meddela VFU-administrationen snarast om du vet att du inte skall göra din VFU.
Planeringsunderlag Pdf, 127.6 kB.
Underlag för trepartssamtal VFU3 Pdf, 189.1 kB.
Bedömningsformulär VFU-handledaren Pdf, 934.1 kB.
Bedömningsformulär VFU 3 digitalt Pdf, 1.2 MB. - spara ner och skriv ut för underskrift
Kursplan VFU 3, P0051P
Studenter bör ta en kopia på bedömningsunderlaget innan handledaren skickar in det för att ha tillgång till underlaget efter att bedömning skett.
Uppdaterad:
Sidansvarig: Student