WalkAbout - Framtidens distribuerade lärande vid LTU
Ett pedagogiskt utvecklingsprojekt för framtidens utbildning vid LTU.
WalkAbout möjliggör framtidens interaktiva och distribuerade lärande. I dagens onlineundervisning på LTU är få studenter intresserade av att skicka video då de inte vill synas via Zoom. Samtidigt är möjligheterna till att uttrycka sig via annat än ljud och text begränsande för lärandet.
Med verktyget WalkAbout, som utvecklas i en dataspelsmiljö kan lärare och studenter träffas i 3D-världar där de representeras av avatarer som visar deltagande och känslor via rörelser och animeringar. Här kan deltagarna ta del av presentationer live och via positionsbaserat 3D-ljud höra olika mycket beroende på var de är och därmed också visa sitt intresse i lärandesituationen.
Syftet med projektet WalkAbout är att undersöka förutsättningar för att nyttja interaktiva 3D-miljöer för ökat lärande via en prototyp som kallas WalkAbout. Prototypen tillåter idag användare att interagera virtuellt via handhållna enheter och datorer och bygger på tidigare forskning runt filosofiska samtal och verktyget Dialogica.
WalkAbout öppnar för nya möjligheter till undervisning online där deltagarna kan uttrycka sig på ett rikare sätt än via de verktyg som används på LTU idag och har potentialen för en bättre undervisningupplevelse. Prototypen utvecklas i dataspelsmotorn Unity som gör det lätt att nyttja applikationen på flera olika plattformar samtidigt som den möjliggör för att nyttja dataspelselement som datorgrafik, animeringar, positionsbaserat ljud med mera samt ger oss också en möjlighet att ta verktyget vidare till immersiv virtuell verklighet, VR och AR. Den digitala plattformen möjliggör också bättre inkludering där realtidsöversättning kan nyttjas för att brygga mellan olika språk (finns redan för text i Dialogica som WalkAbout bygger på).
Nydanande utbildning
Projektet kopplar till flera olika kriterier för nydanande utbildning:
1. Nya och utmanande former av undervisning och examination i form av en helt ny sorts lärandemiljö.
2. Bidra till attraktivitet och långsiktigt värde för universitetet i form av att vi visar att vi arbetat nytänkande med nya former av undervisning.
3. Bidra till ökad jämställdhet och likabehandling genom att studenterna kan uttrycka sig kroppsligt utan att behöva visa upp sig via video. Detta både skapar en anonymitet vilket gör det lättare att ställa frågor och vara med och diskutera samt ger studenterna en möjlighet att visa upp sig som de vill.
4. Bidra till breddad rekrytering genom experimentering av innovativa lärplattformar och genom möjligheten till realtidsöversättning.
Uppdaterad: