Projekt inom ArcTech
ArcTech Learning Lab samlar forskning om digitalt lärande i flertalet projekt som genomförs i samverkan med företag och offentliga organisationer.
Pågående projekt
-
WalkAbout – social interaktion i 3D
Målet med projektet WalkAbout är att undersöka möjligheter till att hjälpa barn i utsatta grupper att kommunicera lättare och bättre via dataspelsliknande miljöer i 3D.
-
Ny samtalsapp utvecklas för personer med afasi
Att kunna uttrycka sig är viktigt för alla, men alla har inte samma möjligheter. Personer med afasi kan ofta bara uttrycka enstaka ord och exkluderas därför från mer djupgående samtal. Ett nytt projekt vid Luleå tekniska universitet ska förenkla och möjliggöra avancerad kommunikation för denna grupp...
-
Läslust - dataspelsteknik för bättre läsförmåga
En applikation ska hjälpa barn och unga i särskolan att förbättra sin läsförmåga. Förhoppningen är att bättre läsförmåga kan bidra till större delaktighet i samhället. – Vi ska undersöka om dataspelsteknik kan öka läsintresset, säger Peter Parnes, professor i distribuerade datorsystem.
-
Epic Games stödjer utbildning om interaktiva system
Företaget Epic Games, bland annat känt som skaparna av Fortnite stöttar undervisning inom inriktningen Interaktiva system på Datateknikprogrammet.
-
Facebook stöttar universitetets satsningar på unga och teknik
Facebook stöttar flera initiativ på Luleå tekniska universitet för att öka barns och ungas intresse för teknik- och naturämnena. I satsningen Tech for Youth kan skolor bland annat delta i en teknikutmaning och använda universitetets studenter för kluriga, fjärrstyrda experiment.
-
WalkAbout - Framtidens distribuerade lärande vid LTU
Ett pedagogiskt utvecklingsprojekt för framtidens utbildning vid LTU.
-
Virtuell verklighet (VR) i undervisning
VR-projektet syftar till att undersöka tillämpningen av tekniken i svensk undervisning, i detta fall på gymnasiet. Under 2020/2021 genomförs en pilotstudie med fokus på att testa teknikens tillämpning.
Avslutade projekt
-
Skaepiedidh – Framtidens skapande i skolan
Målet med projektet är att skapa en webbaserad plattform för att sprida tekniska experiment och ta v...
-
Dataspelsteknik för nya tillämpningar
Dataspelstekniken har utvecklats mycket de senaste åren och har blivit mycket mer tillgänglig. Det s...