WalkAbout – social interaktion i 3D
Målet med projektet WalkAbout är att undersöka möjligheter till att hjälpa barn i utsatta grupper att kommunicera lättare och bättre via dataspelsliknande miljöer i 3D.
Projektet WalkAbout är ett samarbete mellan insitutionerna KKL (HLT från 2021) och SRT och arbetet leds av Professor Peter Parnes, Distribuerade datorsystem tillsammans med Universitetslektorer Ylva Backman och Viktor Gardelli, Pedagogik.
Målet med projektet är att hjälpa barn i utsatta situationer att kommunicera i 3D-miljöer utvecklade med hjälpa av dataspelsteknik. Inom projektet utvecklas en applikation, WalkAbout för både datorer och plattor där deltagarna kan välja avatar, gå omkring i miljön, interagera med andra deltagare med hjälp av chat och animeringar med mera.
WalkAbout är en vidareutveckling av Dialogica som är en applikation för att hjälpa personer med afasi att kommunicera lättare. Till skillnad från Dialogica är WalkAbout en mer öppen miljö där användarna själva bestämmer innehåll och hur applikationen ska användas.
Exempel på tillämpningar inkluderar:
- Hjälpa barn med neuropsykriatiska funktionsnedsättningar, NPF att kommunicera.
- Hjälpa personer med språkutmaningar att kommunicera via realtidsöversättning mellan olika språk i text och tal via talsyntes.
- Bedriva undervisning och föreläsningar i 3D.
- Med mera...
Projektets första del löper under hösten 2020 i form av ett samverkansprojekt inom Social Innovation med finansiering från Vinnova till och med november 2020. Utvecklingen kommer dock att fortsätta i andra närliggande projekt.
Projektmedlemmar
Uppdaterad: