Vokabulärinlärning och läromedel
Trots att ordkunskap är central i språkinlärning har få studier belyst hur läromedel i främmande språk är konstruerade för att främja ordinlärning. Cathrine Norberg och Marie Nordlund har därför i ett antal delstudier analyserat olika aspekter av hur vokabulär presenteras i sju vanligt förekommande engelska läromedel för skolår 3–4.
En taggad textdatabas innehållande alla ord som förekommer i de sju textböckerna har byggts upp för att underlätta analys och jämförelse av det ordförråd som presenteras. Eftersom läromedel är vanligt förekommande i språkundervisning, men ofta väljs utan någon högre grad av reflektion kring deras möjligheter att underlätta ordinlärning, är detta ett högst relevant projekt som bidrar med kunskap inom ett forskningsområde som hittills inte har blivit utförligt utforskat. Delstudiernas resultat belyser vikten av att utveckla och välja adekvata läromedel för främmandespråksinlärning.
Ett relaterat projekt drivs av Denise Bergström. I hennes avhandlingsprojekt var fokus ordinlärning och läromedel på högstadiet. Avhandlingen består av två delar, där den första är intervjustudier med lärare och läromedelsförfattare. Dessa har genomförts i syfte att kartlägga lärares syn på ordkunskap och ordinlärning, vilket har stor påverkan på klassrumsundervisningen, samt kartlägga vad som styr utformningen av läromedel med avseende på vokabulär. I projektets senare del är läromedlet det primära studieobjektet och omfattar läromedelsanalyser där texterna i läromedel och de ordfokuserade övningarna i övningsböcker har undersökts. Denise sammanställde en korpus av fem vanligt förekommande läromedel i engelska år 7–9 för att analysera texterna i böckerna. Denna korpusanalys av texterna belyser förutsättningarna för ordinlärning när elever läser texterna genom att presentera insikter vad gäller texternas lexikala natur samt mängden repetition. De vokabulärfokuserade övningarna i läromedlen analyserades med avseende på vilka ord de behandlar och hur effektiva övningarna är för ordinlärning. Denise fortsätter att studera vokabulär i läromedel efter sin avhandling och genomför nu fortsatta analyser av ordinnehållet i läromedlen, exempelvis med fokus på semantik och gloslistor.
Kontakt
Marie Nordlund
Cathrine Norberg
Uppdaterad: