Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen
Kompetensförsörjning och kompetensutveckling är en nyckelfråga för besöksnäringen. Genom att erbjuda en arbetsmiljö där individer ges möjlighet att lära sig nya saker, vara kreativa och utvecklas, skapas goda förutsättningar för att attrahera och behålla anställda. I projektet undersöks kompetensutveckling och kreativitet från både arbetsvetenskapligt och varumärkesperspektiv. Det pågår 2021-2023 och finansieras av Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond (BFUF).
Syfte
Projektets övergripande syfte är att generera ny kunskap om villkor för lärande, kreativitet och kompetensutveckling i besöksnäringen, samt vilken betydelse detta har för medarbetare, företag och bransch utifrån ett varumärkesperspektiv. Därigenom kan insikter nås om hur varumärket kan tolkas och kommuniceras på alla tre nivåerna för att bygga identitet och stolthet kopplat till att arbeta inom besöksnäringen.
Data
Inom projektet kommer data att samlas in på flera olika sätt; bland annat genom intervjuer med anställda, före detta anställda, arbetsgivare och rekryterare. Dessutom görs observationer samt enkäter riktade till anställda inom besöksnäringen. En referensgrupp med kunskaper inom besöksnäring, lärande och varumärken är kopplad till projektet.
Resultaten kommer att användas för att utforma rekommendationer kring vad arbetsgivare kan göra för att skapa goda villkor för lärande, kreativitet och kompetensutveckling i sina verksamheter. Bransch- och utbildningsorganisationer kan också få en bild av hur medarbetare och andra ser på besöksnäringen som en bransch att jobba i, och hur ett sådant ”branschvarumärke” kan kommuniceras.
Referensgrupp
Luleå Business Region
Region Kalmar län
Swedish Lapland Visitors Board
Frans Schartaus Handelsinstitut
Bard Branding AB
Samt Beyond Learning AB
Reportage, nyheter, presentationer
Om projektet på BFUF:s webb Länk till annan webbplats.
Publikationer
Projektets publikationer i DiVA Länk till annan webbplats.
Forskare
- Professor Maria Ek Styvén, projektledare
- Professor Karolina Parding
- Doktorand Anna Näppä
Uppdaterad: