Forskningsprojekt inom industriell marknadsföring
Pågående projekt
-
Konst, kultur och kreativitet för entreprenörsnätverk och turism (ACCENT )
ACCENT-projektet syftar till att skapa gränsöverskridande, hållbara initiativ för kulturell och kreativ turism i norra Finland och Sverige. Tillsammans med Uleåborgs universitet, Oulu2026 och LTU Business kommer projektet att fokusera på att skapa mer aktiva nätverk och samarbeten mellan lokalsamhäl...
-
Handgjort och hemodlat – detaljhandelsinsikter i svensk gör-det-själv-konsumentkultur
Att utforska gör-det-själv-konsumentkulturen har blivit alltmer relevant på grund av de senaste globala förändringarna, inklusive COVID-19-pandemin, eskalerande levnadskostnader och ett ökat fokus på hållbarhet.
-
Digital 2030
Norra Sverige genomgår just nu en industriell omställning, med framväxande industrier som bidrar till den gröna omställningen. Dessa branscher kräver tjänster som Cloud, edge och Internet of Things för att stödja deras affärsverksamhet.
-
"Hästfolk är vana att hugga i": Arbetsgivares och ryttares syn på färdigheter och egenskaper som utvecklats i ridmiljön
Forskning tyder på att s.k. ”serious leisure” inte bara är värdefullt för individen utan också kan leda till ökad anställningsbarhet. Det saknas dock studier om hur färdigheter och egenskaper som utvecklats genom hästar och ridning påverkar människors anställningsbarhet och hur det kan gynna dem uta...
Avslutade projekt
-
Krisdriven innovation: Från reaktiva åtgärder till nya hållbara turismtjänster i pandemins spår
Corona-pandemin innebar svåra konsekvenser för besöksnäringen, men förde också med sig en möjlighet ...
-
Datacenter Innovation Region – Tillväxt och Export
Forskare från industriell marknadsföring deltar i projektet som pågår till 2023 och drivs av Centru...
-
Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen
Kompetensförsörjning och kompetensutveckling är en nyckelfråga för besöksnäringen. Genom att erbjuda...
-
Morgondagens gröna turist: De unga generationernas perspektiv på hållbart resande
Turismen i Sverige har goda möjligheter att fortsätta växa, men möter stora utmaningar förknippade m...
-
Attraktiva arbetsgivare: Employer branding i handels- och besöksnäring
Att hitta, utveckla och upprätthålla rätt kompetens blir allt viktigare för företag. I projektet "At...
-
Attraktiva varumärken i besöksnäringen – från image till position
En väsentlig del i arbetet med att attrahera fler besökare till svenska destinationer är varumärket....
-
Kundens kanal(k)val – Hur ska handeln möta kundbehov i digitala kanaler?
Den ökande e-handeln och kunders förändrade beteenden innebär många olika utmaningar för handelsföre...
-
Morgondagens turist – Hur ska besöksnäringen bemöta e-generationen?
Den teknikvana e-generationen är redan här – men dessa unga människor utgör också framtidens turiste...
-
DIGIVÄX - Digitala strategier för tillväxt i besöksnäringen
Hur kan besöksnäringen i Norrbotten arbeta med digitala kanaler för att informera, kommunicera och i...
-
EKO – Effektiv kommunikation vid kris
Hur ska kommunen nå så många som möjligt, så fort som möjligt, om kranvattnet blir odrickbart? Målet...
-
Kundfokus för ökad användning av offentliga e-tjänster
Hur kan kommuner och myndigheter öka användningen av sina e-tjänster? I detta projekt, som pågick 20...
-
VoxDuell
Karaoke i mobilen? Ja, inom VoxDuell-projektet, som genomfördes 2009-2010, utvecklades en prototyp a...
-
MeMo
I projektet MeMo, som pågick 2008-2010, studerades affärsmodeller för mobila tjänster. En meta-affär...