Sjuksköterskestudenters lärande och utveckling av klinisk kompetens under verksamhetsförlagd utbildning – i relation till omvårdnadsprocessen
Det övergripande syftet med projektet är att undersöka och beskriva omvårdnadsprocessen som ett stöd i lärande för att främja utvecklingen av klinisk kompetens hos sjuksköterskestudenter under VFU.
För sjuksköterskestudenter är verksamhetsförlagd utbildning (VFU) en omfattande och viktig del av utbildningen. Under VFU ska sjuksköterskestudenter utveckla sin förmåga att integrera teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter i syfte att utveckla klinisk kompetens. Sjuksköterskans kliniska kompetens är direkt avgörande för en patientsäker vård. Omvårdnadsprocessen är en problemlösningsmodell som sjuksköterskan använder för att strukturerat kunna bedöma, planera och genomföra en god och säker vård och omvårdnad för patienter och närstående. Enligt definierade mål för utbildning på högre nivå och svensk sjuksköterskeförenings kompetensbeskrivning för sjuksköterskor skall studenter efter genomgången utbildning kunna tillämpa omvårdnadsprocessen självständigt vid vård och omvårdnad av patienter och närstående. För att nå dessa mål måste sjuksköterskestudenter under VFU ges förutsättningar att utveckla kritiskt tänkande och självständighet i omvårdnadsprocessens samtliga steg. För att nå en tillräcklig grad av klinisk kompetens krävs förutsättningar till en god lärandemiljö och organisation av handledarskap som stödjer studenters lärande och utveckling mot yrkesprofessionen som nyexaminerad sjuksköterska.
Genom att studera hur sjuksköterskestudenter använder omvårdnadsprocessen som stöd för lärandet, kan vi få kunskap om hinder och möjligheter för ett lärande som främjar utvecklingen av klinisk kompetens och därmed bidrar till en god och säker vård för patienter och närstående.
Projektmedlemmar:
- Ulrika Löfgren
- Birgitta Lindberg
- Ulrica Strömbäck
- Britt-Marie Wälivaara
Finansiering: Strategisk satsning HLT.
Uppdaterad: