
Food Education for the Future
Hur kan lärare och skolor medverka för att skapa en framtida hållbar livsmedelsproduktion i nordligaste Skandinavien? Det ska forskare från Luleå tekniska universitet ta reda på tillsammans med Länsstyrelsen Norrbotten, Kalix kommun och aktörer i Finland och Norge i ett stort projekt med stöd från EU Interreg Aurora.
Grön omställning handlar om mer än teknikomställning. Inte minst handlar det om att ställa om vår produktion och konsumtion av livsmedel. Trots att vi i Norden har goda möjligheter att på ett miljömässigt hållbart sätt framställa mat, minskar vår matproduktion. I nuläget importeras en stor andel av den mat vi äter, vilket ökar vårt klimatavtryck och vår miljöpåverkan i andra länder. Låg livsmedelsförsörjning är dessutom en viktig beredskapsfråga i en säkerhetsmässigt orolig värld. Matkunskap är i hög grad traditionell erfarenhetsbaserad kunskap knuten till platser. Att känna till matens ursprung och hur den är producerad är en grundläggande demokratisk kunskap som alla bör äga. Därför är det viktigt att skolan ger barn och ungdomar möjlighet att utveckla relevanta kunskaper om hållbar närproducerad mat. Detta ligger även i linje med intentionerna i lärande för hållbar utveckling och svarar väl mot målen i agenda 2030. Med ökade kunskaper livsmedelskedjan kan även ungdomars intresse för att utbilda sig och arbeta inom de gröna näringarna öka.
Alla aktörer i projektet samverkar i projektets samtliga delar men gör det med olika kompetenser och utifrån olika perspektiv. Luleå tekniska universitet representeras av pedagogikämnet och kommer därför ha ett särskilt intresse och ansvar för de pedagogiska frågorna. Exempelvis blir det viktigt att belysa vad traditionell matkunskap i de nordliga områdena av Sverige, Norge och Finland kan vara och hur den kan omsättas i ett skolsammanhang. Luleå tekniska universitet är också genom sin lärarutbildning en viktig kontaktnod gentemot Norrbottens skolor.
Det övergripande syftet är att stärka lärares kompetens och skolors möjligheter att undervisa om hållbar livsmedelsproduktion. Detta ska ske genom att:
- Skapa kunskap och underlätta kunskapsspridning om samband mellan lokal matproduktion, hållbar utveckling och självförsörjningsgrad av livsmedel.
- Sammanföra modern kunskap med traditionell kunskap om matproduktion.
- Utveckla och stötta nätverk mellan matproducenter, lärare och andra utbildningsaktörer.
- Skapa möjligheter för skolor att besöka och samverka med lokala matproducenter, exempelvis lantbrukare, fiskare, trädgårdsodlare eller renskötare.
Dessutom kommer undervisningsmaterial att utvecklas i projektet och en kurs för lärare, livsmedelsproducenter, måltidspersonal och upphandlare i kommunerna tas fram.
- Läs nyhet om inrättandet av projektet: 19 miljoner till utveckling av undervisning om hållbar matproduktion
Luleå tekniska universitet, Länsstyrelsen (Norrbottens livsmedelsstrategi Nära Mat) och Kalix kommun har, tillsammans med aktörer från Finland och Norge, beviljats totalt drygt 19 miljoner kronor av Interreg Aurora för projektet Food education for the future, varav omkring 4,5 miljoner kronor går till delar som leds av Luleå tekniska universitet. Projektet medfinansieras av Region Norrbotten. Projektledare är finska Naturresursinstitutet (Luke).
Food education for the future pågår till och med 2026.
Parallellt pågår också projektet Food education as a pedagogical tool, som finansieras av Nordiska ministerrådet.
Projektdeltagare vid Luleå tekniska universitet:
- Gunnar Jonsson, projektledare och biträdande professor i pedagogik
- Eva Alerby, professor i pedagogik.
- Björn Emmoth, doktorand i pedagogik samt rektor för kulturskolan i Kalix kommun och kommunens samordnare i projektet.

Uppdaterad: