Effektivisering av beteende och lärande vid stridspilotutbildning i Sverige
I det här projektet studeras stridspiloters upplevelser och beteenden i simulerade och verkliga flygsituationer under utbildning och personlighetens betydelse för utfallet.
Målet med projektet är att bringa klarhet i personlighetens betydelse för piloters beteende, faktiska konsekvenser vid akut stress under flygning, samt överförbarhet av flygsimulatorträning till verkliga situationer. Målet är att på sikt implementera den nya kunskapen i pilotutbildningen för stridspiloter vid försvarsmakten med avsikt att effektivisera lärande och att öka säkerheten.
Finansiär: SAAB Support and Services AB, Industrial Doctoral School for Research and Innovation, Umeå University. 2018-2023
Medverkande: Prof. Jessica K. Ljungberg (Psychology, LTU), Assoc Prof. Anna-Sara Claeson (Umeå University), Dr. Markus Nyström (Umeå University), PhD-student Malcolm Sehlström (Umeå University).
Kontakt vid Luleå tekniska universitet: Jessica Körning-Ljungberg
Uppdaterad: