Sensorisk distraktion och heterogenitet i kognitiv funktion hos vuxna med ADHD
ADHD hos vuxna är ett understuderat område. När barn med ADHD växer upp är det vanligt med successivt minskade symtom och behandling bedöms därför inte längre nödvändig. Men för vissa kvarstår symtomen, vilket resulterar i fortsatta utmaningar att hantera vardagen, detta oavsett om det handlar om studier eller lära sig ett nytt yrke.
Vad som försvårar problematiken ytterligare är att det finns vuxna med ADHD som aldrig visade några symptom under barndomen, vilket gör det möjligt att uppmärksamhetsnedsättningar hos vuxna delvis är åtskilda dem från ADHD som ung och därmed också kräver olika behandling.
Det första syftet med detta projekt är att undersöka det aktuella forskningsläget vad beträffar kognitiva interventioner för vuxna med ADHD, detta genom att utföra ett systematisk review och metaanalys. Det har fram till idag genomförts ett antal studier i syfte att träna upp uppmärksamhetsförmågor med hjälp av datorbaserade program, och vi vill söka svar på om detta är en metod som överlag genererar positiva effekter. Ett annat syfte med detta projekt är att mer djupgående undersöka uppmärksamhetfunktioner hos vuxna med ADHD, detta med fokus på distraktion. På vilket sätt är individer med ADHD mer benägna att bli distraherade än personer utan ADHD? Finns det vissa typer av distraktioner som är särskilt störande? Är det till exempel i samband med bokläsning svårare att koncentrera sig med musik än med människor som går runt i bakgrunden? Vi hoppas även finna svar på om eventuella funktionella skillnader hos vuxna med ADHD kan ge ledtrådar för framtida behandlingsmetoder riktade mot specifika sensoriska funktioner och uppgifter.
Finansiär: PhD project, 2020 – 2024
Medverkande: Pia Elbe (Psychology, LTU) Daniel Sörman (Psychology, LTU), Mariana Vega Mendoza (Psychology, LTU), Lars Nyberg (Umeå Center for Functional Brain Imaging, Umeå University), Jessica K. Ljungberg (Psychology, LTU), Hanna Malmberg Gavelin (Department of Psychology, Umeå University)
Uppdaterad: