Om Institutionen för hälsa, lärande och teknik - HLT
Institutionens forskning och utbildning är samhällsaktuell och efterfrågad. För att erbjuda intressant, relevant samt spännande forskning och utbildning arbetar vi med ständig utveckling som svarar mot den efterfrågan som finns inom samhällssektorn hälsa och lärande. Inom ramen för institutionens tio forskningsämnen finns möjligheter att skapa spännande tvärvetenskapliga samarbeten.
Vår studenter inom hälso- och lärandesektorn är mycket efterfrågade på arbetsmarknaden. De utbildningar institutionen ger på grund- och avancerad nivå kännetecknas av högt söktryck, kvalitet och god examinationsstatistik. En stor del av utbildningarna genomförs i distansform. En viktig aspekt för att fortsatt svara upp mot samhällets behov är den samverkan vi har med omgivande samhälle, inte minst via den verksamhetsförlagda utbildningen som ingår i de flesta av våra utbildningar.
Institutionen inrymmer också spännande och gränsöverskridande forskning inom hälsa och lärande, ofta med tvärvetenskapliga samarbeten med tekniska ämnen. Här finns även laborativa miljöer med artificiell intelligens, robotik och sensorer. Det pågår dessutom en rad forsknings- och utvecklingsprojekt i samverkan med kommuner och Region Norrbotten.
Vid institutionen finns flera forskarskolor med olika inriktningar; akademin för framtidens hälsa, praktiknära skolforskning (PROFS), nära vård och precisionshälsa. Forskarskolorna erbjuder en sammanhållen forskarutbildningsmiljö för antagna doktorander.
Vid Instutitionen för hälsa, lärande och teknik (HLT) finns omkring 220 anställda som bedriver forskning inom tio forskningsämnen och utbildar drygt 2 500 helårsstudenter varje år. Du hittar oss i S- och R-paviljongen samt i A-huset på universitetsområdet i Luleå.
Uppdaterad:
Sidansvarig: Kontakta oss