Institutionen för hälsa, lärande och teknik
Institutionens forskning och utbildning är samhällsaktuell och efterfrågad. För att erbjuda intressant, relevant samt spännande forskning och utbildning arbetar vi med ständig utveckling som svarar mot den efterfrågan som finns inom hälsa och lärande. Inom ramen för institutionens tio forskningsämnen finns möjligheter att skapa spännande tvärvetenskapliga samarbeten.

Våra utbildningar
Vi utbildar för framtiden inom skola och hälso- och sjukvård. Våra utbildningar är viktiga för samhället och våra studenter mycket efterfrågade.

Forskning
Här finns forskning om allt från projekt som utvecklar skolan i praktiken, till grundforskning om neurologiska sjukdomar. Läs mer om våra tio forskningsämnen och pågående projekt.

Organisation
Vid institutionen finns tre avdelningar: avdelningen för hälsa medicin och rehabilitering, avdelningen för pedagogik, språk och ämnesdidaktik samt avdelningen för omvårdnad och medicinsk teknik.

Nyhet
Bastubadning kan förbättra hälsan
En ny studie som leds av forskare från bland annat Luleå tekniska universitet, visar att bastubadning kan ha positiva effekter på både fysisk och mental hälsa hos invånarna i norra Sverige.

Nyhet
Forskare och skolor får Sveriges barn att röra sig
Nu finns skolportalen för aktiva skoltransporter tillgänglig för alla skolor. Här kan lärare hitta stöd och pedagogiskt material som får barn i rörelse och samtidigt som de följer läroplanen. Portalen

Nyhet
Ramverk kan underlätta undervisning i bråk
Bråk är ett svårt område inom matematik i grundskolan, för både elever och lärare. I en avhandling har Anne Tossavainen undersökt blivande lärares kunskaper och föreslår utveckling av undervisningen.

Utbildning på forskarnivå
På institutionen för hälsa, lärande och teknik hittar du en nyskapande och utvecklande forskningsmiljö. Här finns forskarutbildning inom flera forskningsämnen och flera forskarskolor.

Skolsamverkan
Vi har nära samverkan med skolor och förskolor både inom utbildning och forskning. Här utbildas framtidens lärare och här sker forskning för att utveckla skola och undervisning på vetenskaplig grund.