
Ämnesövergripande undervisning för hållbar utveckling
Projektet ska utveckla och studera ämnesövergripande undervisning som har potential att uppmuntra elever till att ifrågasätta, utforska och formulera nya handlingsalternativ i frågor som rör hållbar utveckling. Genom aktionsforskning ska Råneskolans lärare få ökad kunskap om hur undervisning för hållbarhetsfrågor kan realiseras i undervisning.
Vilka är vi?
Projektgruppen består av högstadielärare och rektorer vid Råneskolan samt forskare från Luleå tekniska universitet.
Solange Perdahl (rektor) och Katarina Wennberg (biträdande rektor), Jonas Edström (lärare so), Anders Åberg (lärare ma, no), Mariel Palo (lärare so, sv, spec.ped.), Daniel Nyström (lärare musik) samt Gunnar Jonsson (biträdande professor i pedagogik LTU).
Området för FoU-praktiknära forskning
Skolan har alltid haft, och kommer alltid att ha, en viktig roll i samhällets förändringsarbete för hållbar utveckling. Den snabba samhällsomvandling som nu pågår, kommer att ställa förändrade krav på de kompetenser som skolan ska utveckla. För att vi inom en snar framtid ska närma oss en hållbar utveckling, fordras kreativa, kunniga och handlingskraftiga människor. Detta ligger helt i linje med både Skolverkets och UNESCO:s beskrivning av lärande för hållbar utveckling som holistisk, transformativ och handlingsinriktad.
Syfte med projektet
Syftet är att utveckla och studera ämnesövergripande undervisning som har potential att uppmuntra elever till att ifrågasätta, utforska och formulera nya handlingsalternativ i frågor som rör hållbar utveckling.
Projektet ska leda till att Råneskolans lärare får ökad kunskap om hur undervisning för hållbarhetsfrågor kan realiseras i undervisning, utan att det ges avkall på ämneskunskaper eller leder till minskad måluppfyllelse för eleverna. Projektet består därför av två delar som är varandras förutsättningar och stöd: 1) Utveckla ämnesövergripande undervisning och 2) genom aktionsforskning vinna kunskap om den egna praktiken och därmed få möjligheter att förändra den. Det kan exempelvis handla om att få syn på faktorer som påverkar elevernas lärande, utforskande, ifrågasättande och handlingskompetens.
Genomförande och dokumentation
Projektet genomförs som aktionsforskning. Återkommande reflektionsstunder kommer att genomföras. Gruppen träffas via digitala och fysiska möten som kommer att dokumenteras via anteckningar och ljudupptagning.
Spridning av resultat
Processen och resultatet kommer att presenteras för övriga skolor i områdesgruppen Gammelstad Sunderbyn Råneå. Vi avser även publicera en artikel i Barn- och utbildningsförvaltningens forskningsrapportserie (Luleå kommun).
Uppdaterad: