
Urban Eriksson, Tobias Skogsberg och Sara Cervantes.
Manligt nätverk i förskolan
ULF-projektet tar sitt avstamp i ett gemensamt behov hos arbetsgivare och lärosäte att öka och bredda rekrytering av potentiella förskollärarstudenter, förskollärare och barnskötare. Projektet avser analysera betydelsen av genus i relation till förskollärares utbildnings- och undervisningsuppdrag samt förskollärares och barnskötares upplevelser av förutsättningar att genomföra utbildnings- och undervisningsuppdraget ur ett genusperspektiv.
Vilka är vi?
Vi som deltar i projektet har flera års erfarenhet av att arbeta som förskollärare och barnskötare i Luleå kommun. Lokal projektledare för ULF-projektet är Urban Eriksson, som är verksam som förskollärare och samordnare för nätverket Män i förskolan, Luleå. Ytterligare deltagare i projektet är Tobias Skogsberg, barnskötare och samordnare för nätverket Män i förskolan, Luleå. Ansvarig forskare är Sara Cervantes, universitetslektor i pedagogik, avdelningen Pedagogik, språk och ämnesdidaktik.
Området för FoU-praktiknära forskning
ULF-projektet tar sitt avstamp i ett gemensamt behov hos arbetsgivare och lärosäte att öka och bredda rekrytering av potentiella förskollärarstudenter, förskollärare och barnskötare. Nätverket Män i förskolan har identifierat att utbildnings- och undervisningsuppdraget och stress i arbetet upplevs olika mellan könen. Studien avser därför att vetenskapligt studera framgångsfaktorer och utmaningar som förskollärare och barnskötare upplever i sitt uppdrag. Projektet genomförs symmetriskt och komplementärt i samverkan mellan förskollärare, barnskötare och forskare, där förhoppningen är att på sikt öka möjligheten till breddad rekrytering och stärka kvalitén i undervisningen.
Syfte med projektet
Projektet avser analysera betydelsen av genus i relation till förskollärares utbildnings- och undervisningsuppdrag samt förskollärares och barnskötares upplevelser av förutsättningar att genomföra utbildnings- och undervisningsuppdraget ur ett genusperspektiv.
Genomförande och dokumentation
I projektet genomförs fokusgruppssamtal med verksamma förskollärare och barnskötare i kommunen. Fokusgruppssamtalen ger deltagarna möjlighet att reflektera kring utbildnings- och undervisningsuppdraget och förutsättningarna för att genomföra det. I anslutning till genomfört fokusgruppssamtal genomför deltagarna en skriftlig reflektion.
Spridning av resultat
Spridning av resultat kommer att ske via onlinepublicerad vetenskaplig rapport. Presentation av resultat för rektorer, ledningsgrupp och HR konsulter vid Luleå kommun. Framtida vetenskapliga artiklar för användning i undervisning vid förskollärarprogrammet.
Uppdaterad: