Virtuell verklighet (VR) i undervisning
VR-projektet syftar till att undersöka tillämpningen av tekniken i svensk undervisning, i detta fall på gymnasiet. Under 2020/2021 genomförs en pilotstudie med fokus på att testa teknikens tillämpning.
Syftet med studien är att undersöka hur VR kan användas för att undervisa i svenska, vilka möjligheter och utmaningar som uppstår av att använda VR som lärresurs. Metoden som används inspirerades av aktionsbaserad forskning, där lärare och forskare tillsammans, i ett symmetriskt och kompletterande förhållningssätt, utforskar och utvärderar en åtgärd.
Resultaten hittills visar att studenternas motivation ökar genom möjligheter att samkonstruera, samdesigna och anpassa sitt eget lärande, där studenterna löser problem och funderar och reflekterar över sitt eget lärande.
Både elever och lärare pekar på didaktiska potentialer och förklarar att VR-teknik erbjuder många möjligheter. Men det finns också utmaningar. Lärarna menar att det saknas bra mjukvara och här finns således möjligheter att utveckla nya resurser som ligger i linje med skolans styrdokument och ämnesplaner.
Uppdaterad: