Dialogica - en interaktiv samtalsapplikation i en dataspelsmiljö
Dialogica är en applikation som utvecklas för att hjälpa personer med talsvårigheter att uttrycka sig i djupgående samtal via grafiska avatarer.
I Dialogica kan användarna chatta, få meddelanden upplästa (text-till-tal), få meddelanden översatta till sitt eget språk, röra på "sig" via animeringar, välja vilken avatar som ska representerade "mig", byta värld där samtalet pågår med mera.
Dialogica utvecklas med grund i samtida forskning inom dataspelsteknik och inom filosofiska samtal. Den pedagogiska funktionaliteten baseras sig på teorier och metoder om effektivt och högkvalitativt samtalsdeltagande och samtalsledande inom den pedagogiska metod som ofta kallas ”filosofiska samtal”, och från argumentationsteori.
Applikationen utvecklas i dataspelsmotorn Unity och genom att denna används kan applikationen göras mer lik ett dataspel även om just spelmekanismer inte används (just nu).
Applikationen är utvecklad primärt för iPads (nyare sådana pga krävande grafik) och kan även användas på nyare telefoner.
Dialogica kommer att provas med användare med Afasi under vintern 20/21.
Se även arbetet som pågår med applikationen WalkAbout som är en applikation som utvecklas parallelt med Dialogica där användaren istället kan röra sig i en 3D-miljö.
Projektmedlemmar
Uppdaterad: