Krisdriven innovation: Från reaktiva åtgärder till nya hållbara turismtjänster i pandemins spår
Corona-pandemin innebar svåra konsekvenser för besöksnäringen, men förde också med sig en möjlighet att ställa om och testa nya idéer. Nya tjänster, ofta digitala, har snabbt tagits fram till följd av förändrade kundbeteenden, men frågan är hur lärdomar från detta kan utgöra grunden för innovativa, önskade och hållbara tjänster? Projektet pågår 2022-2024 och finansieras av Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond (BFUF).
Syfte
Projektets övergripande syfte är att utveckla verktyg som kan öka kompetensen inom nyskapande innovationsarbete i besöksnäringen genom att använda lärdomar från åtgärder som gjorts under pandemin. Målet är att bidra till praktiska kunskaper om tjänster (digitala och andra), hållbarhetsanalyser och konsumentbeteende för att på så sätt möjliggöra en hållbar omstart, eller nystart, efter pandemin.
Data
I projektet ingår forskare från marknadsföring, informationssystem och miljöledning. Data samlas in via fallstudier av företag, workshops, och enkäter med kunder/besökare.
Det finns idag ett stort behov av forskning som kan dra nytta av de lärdomar som gjorts under pandemin när det gäller innovativa tjänster och förändrade kundbeteenden, och resultaten kan vara av intresse för många olika grupper inom, eller med anknytning till, besöksnäringen.
Referensgrupp
I referensgruppen ingår personer med expertis inom besöksnäring och hållbarhetsfrågor, från följande organisationer:
Stua Länk till annan webbplats.
Swedish Lapland Visitors Board Länk till annan webbplats.
Unionen Länk till annan webbplats.
Reportage och nyheter
Kontakt
- Professor Maria Ek Styvén, projektledare
- Professor Åsa Ericson
- Professor Thomas Zobel
Uppdaterad: