(AI) Innovation in (AI) utbildning
Undervisningsfilosofi
Vår grupp har omfamnat problembaserat och aktivt lärande som grundläggande principer för utbildningsprocessen. För att implementera dessa principer har vi antagit en flippad klassrumsansats, där live-sessioner genomförs med aktiv deltagande och omfattande gruppdiskussioner. Dessutom tilldelar vi projekt och utmaningar i laborationer och kursarbete. Undervisningsprocessen för ML-gruppen inkorporerar många pedagogiska principer för att uppnå målet med effektiv utbildning.
Pedagogiska principer
Bank av mikromoduler: Konceptet “bank av mikromoduler” innebär att kursen kan anpassas för olika studentgrupper genom att välja specifika mikromoduler från en förberedd samling. Denna metod minskar arbetsbelastningen för läraren, som inte behöver skapa individuella moduler eller designa flera kurser för olika nivåer. Varje mikromodul består av en kort inspelad video eller föreläsning (5-10 minuter lång), en frågesport med omedelbar feedback, en peer-reviewed uppgift och en reflektionsfråga för att bedöma kunskap.
Teach-back-metoden: Vi har skapat en inledande implementering av teach-back-metoden i kombination med användning av studiegrupper. Kärnan i denna metod är en uppsättning nyckelbegrepp och relaterade frågor som studenterna delar upp mellan sig varje vecka i sina respektive grupper. Varje student läser sedan mer om sitt begrepp och förklarar det för andra medlemmar i gruppen under ett möte. Vi strävar efter följande mål med denna övning: i) öka studenternas engagemang och motivation, ii) förbättra studenternas förståelse och behållning av nyckelbegrepp, samtidigt som iii) lärartimmarna hålls på en rimlig nivå. Denna metod valdes delvis som svar på bevis som visar begränsningarna med instruktörsledda förklaringar för att främja konceptuell förståelse, samt för att följa universitetets riktlinjer. Vi arbetar för närvarande med att förbättra implementeringen.
Inkludering som intention och praktik tillsammans: Inkluderande utbildning syftar till att säkerställa att alla har lika tillgång till utbildning. LTU:s tillvägagångssätt erkänner att det kan finnas konflikter när inkluderande utbildningsprinciper krockar med värderingar och traditioner inom utbildningssystemet. Det innebär att de har gjort betydande ansträngningar för att adressera akademiska strukturer, traditioner och metoder som bidrar till marginalisering och exkludering av studenter. Inkluderande utbildning fokuserar inte bara på elever med särskilda behov utan syftar till att gynna alla elever som riskerar att marginaliseras.
Betydande bidrag
MOOCs: Production of 2 MOOC courses
- Introduction to artificial intelligence in tourism
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Computer vision, Image understanding for efficient business and industry.
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Universeh (EU funding- European Space University for Earth and Humanity)
Modularization – Life-long learning
Lifelong learning, Practical introduction to data science
Gemensam kurs med Orbero university: Natural language processing
Kurser
- D7064E – Neuromorf informationsbehandling
- D0030E – Introduction to Artificial Intelligence
- Z0009E – Introduktion till AI
- D7046E – Neuronnät och lärande maskiner
- D7047E – Avancerad djupinlärning
- D7043E – Avancerad Data Mining
- D0033E – Maskininlärning och mönsterigenkänning
- D0036E – Programmering för maskininlärning
- D7062E – Artificell intelligens och mönsterigenkänning
- D7058E – Text Mining
Publikationer
- DigiHealth-AI: Outcomes of the First Blended Intensive Programme (BIP) on AI for Health–a Cross-Disciplinary Multi-Institutional Short Teaching Course
Länk till annan webbplats.
- Pedagogical Principles in the Online Teaching of Text Mining: A Retrospection
- How University Course becomes Self-driven: MOOC as an Example
- Innovative Education Approach Toward Active Distance Education: a Case Study in the Introduction to AI course
- 2D matrix design for better industry-tailored courses
- Experiences from implementing teach-back in the teaching of Artificial Intelligence
Uppdaterad:
Sidansvarig: Forskning