Forskare och skola sida vid sida på UDiN-dagen
Ett forum för att ena forskare och verksamma inom skolan, det är syftet med UDiN – utbildningsdialog i norr. På UDiN-dagen på Luleå tekniska universitet var det dags för den första stora fysiska träffen. 150 personer samlades för erfarenhetsutbyte, nätverkande och för inspiration att utveckla skolan på vetenskaplig grund.
Genom UDiN samverkar lärare, forskare och ledare inom skola och förskola. Det är ett forum där verksamma inom skolan kan ta del av den senaste forskningen, men också där forskare får mer kännedom om vad som sker i praktiken och där erfarenheter kan delas. UDiN arrangeras i samverkan mellan Luleå tekniska universitet, skolhuvudmän i Norrbotten och Norrbottens Kommuner.
– UDiN är som en dröm som går i uppfyllelse, nu har vi en plats för samverkan. Syftet med UDiN för Luleå tekniska universitet är verkligen att sprida forskning, men det handlar inte om att informera. Forskare och praktiker står sida vid sida, det ska vara komplementärt och symmetriskt, säger Ulrika Bergmark, professor i pedagogik och initiativtagare till UDiN.
Stort intresse från hela länet
I en serie digitala seminarier har en mängd olika teman avhandlats sedan starten 2021, och i juni 2023 var det dags för den första fysiska träffen. På UDiN-dagen fanns 20 seminarier att välja mellan, denna gång med fokus på grundskolan och gymnasieskolan. Intresset var stort, förutom det 50-tal personer som medverkande på seminarier och panelsamtal fanns 100 platser för deltagare, som blev fullbokade på ett par dagar. Deltagarna kom från alla delar av skolan och från stora delar av Norrbotten.
– UDiN betyder jättemycket för oss. Vi kommer närmre akademin och får insikt i hur andra kommuner jobbar. Det ger oss ett kontaktnät och möjlighet att dela erfarenheter. Dessutom vet vi att det som delas här faktiskt vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, säger Tina Arnold, verksamhetsutvecklare på skolutvecklingscentrum i Bodens kommun.
Seminarier med forskare och lärare
Seminarierna hade en stor bredd och handlade bland annat om att förebygga hedersrelaterat våld, undervisningsmetoder i matematik, estetikens plats i lärandet, källkritiskt förhållningssätt och mycket mer. I de flesta seminarierna medverkade både forskare och lärare eller annan skolpersonal.
En av de många deltagare som var på plats var Anna Kassfeldt, ny utvecklingsledare på Luleå gymnasieskola och tidigare lärare i Piteå kommun.
– En sådan här dag väcker tankar och idéer om hur man själv kan förändra sin undervisning, i stort och smått. Det är också ett bra forum för att utbyta erfarenheter, att gå utanför sin bubbla, säger hon.
Ge lärarna förutsättningar
I det avslutande panelsamtalet diskuterades bland annat hur chefer kan ge förutsättningar för att lärare ska kunna ha tid att ta del av, eller jobba med, forskning.
– Jag ser den glöd som finns i ögonen på de pedagoger som jobbar med det här. För att den ska fortsätta finnas så vet jag att jag måste ge dem tid och möjlighet att jobba med forskning och att dela kunskap, säger Tomas Lund, biträdande rektor på Prästholmsskolan i Boden.
Uppdaterad:
Sidansvarig: Samverkan