
Forskning om barn
Forskning om alla barns rätt till lek. Fokus är på den fysiska och sociala miljöns påverkan på att möjliggöra lek främst för barn med olika funktionsnedsättningar. Barnens egna perspektiv är en viktig del inom forskningsområdet.
Pågående projekt
-
P4Play: People, Place, Policy and Practice for play
P4Play är ett av EU:s Horizon2020, Marie Sklodowska- Curie action projekt för att starta ett European Joint Doctorate (EJD). Koordinator för projektet är University College Cork (Irland), LTU, övriga partner är Queen Margret University, Edingburough (Skottland) och Zurich Hochschule fur Angewandte W...
-
Leker barn för att träna eller tränar barn för att leka?
Leken är ett viktigt livsområde i ett barns vardag. Lek beskrivs ofta som ett komplext och flerdimensionellt fenomen som har en betydande funktion för barns totala utveckling kognitivt, språkligt, känslomässigt och socialt. Barn med funktionsnedsättningar har samma rätt till lek som andra barn men a...
-
Barns erfarenheter av lekplatsers användbarhet
Syftet med projektet är att studera olika miljöers tillgänglighet och användbarhet för barn med olika förmågor.
-
Betydelsen av lekplatser utformning: erfarenheter hos barn med funktionshinder
Lekplatser är meningsfulla platser för alla barn och oumbärliga för utvecklingen av fysiska, sociala och känslomässiga färdigheter. Lekplatser är för barn en viktig plats för sociala interaktioner med kamrater, och för föräldrarna en mötesplats med andra familjer.
-
Barn och ungdomars erfarenheter av lek i digitala miljöer
Leken sker alltmer i digital miljöer, men kunskapen om den ur barns perspektiv är begränsad.