Betydelsen av lekplatser utformning: erfarenheter hos barn med funktionshinder
Lekplatser är meningsfulla platser för alla barn och oumbärliga för utvecklingen av fysiska, sociala och känslomässiga färdigheter. Lekplatser är för barn en viktig plats för sociala interaktioner med kamrater, och för föräldrarna en mötesplats med andra familjer.
Möjligheten till sociala interaktioner med kamrater är oftast det viktigaste syftet med en lekplats. Barn med funktionshinder stöter ofta på olika hinder på lekplatser, vilket gör det omöjligt för dem att använda lekplatsen eller komma fram på lekplatser är inte ens möjlig på grund av miljöbarriärer. Hur och om tillgängliga lekplatser bereder möjligheter till inkludering och deltagande från ett barncentrerat perspektiv har emellertid ännu inte undersökts.
Projektledare: Maria Prellwitz, biträdande professor
Medarbetare: Ines Wegner, doktorand, Ulrica Lundström, universitetelektor och Christina Schultze, ZHAW
Kontakt
Maria Prellwitz
- Biträdande professor, Internationell samordnare
- 0920-493861
- maria.prellwitz@ltu.se
- Maria Prellwitz
Uppdaterad: