Robust infrastruktur–Anpassa underhåll av järnvägen till klimatförändringar (CliMaint)
Den framtida transportinfrastruktur förväntas bli mer sammankopplad och komplex, vilket leder till ökad sårbarhet och risk förorsakad av förändrade klimatförhållanden.
CliMaint Sammanfattning: En ökad intensitet och frekvens av extrema väderförhållanden orsakade av klimatförändringen har en negativ inverkan på järnvägens driftsäkerhet och kostnader. Extremt väder står för 5 till 10% av de totala felen och 60% av förseningarna för järnvägen i Nordeuropa. I Sverige orsakas cirka 50% av tågförseningarna av väderrelaterade fel i spårväxlar som kostar i genomsnitt 300 miljoner kronor per år. Dessa kostnader förväntas öka på grund av klimatförändringarna.
Syftet med CliMaint är att säkerställa en robust och driftsäker järnvägsinfrastruktur genom att anpassa underhållet mot klimatförändringarna. Målet är att utveckla ett underhållsprogram där RAMS-metodik, nedbrytningsmodeller för infrastruktur och satellit och meteorologiska data integreras. Bättre anpassat underhåll kommer att minska kostnader och investeringar för järnvägen.
CliMaint inkluderar följande:
- Bättre förståelse för mekanismer och orsakssamband mellan klimatparametrar och tillståndet på infrastrukturen
- Modeller för att integrera meteorologiska data u underhållsprocessen för järnvägen
- Implementering och planering av nya underhållslösningar för transportinfrastruktur för att förbättra driftsäkerheten och kostnadseffektiviteten för framtida investeringar
- Metodiken som implementerats i CliMaint kan ha betydande effekter på en 5-10% minskning av trafikstörningar och underhållskostnader.
WP1: Projektledning och spridning
WP2: Datainsamling och förbehandling
Denna WP kommer att undersöka potentiella effekter av klimatförändringar på säkerheten och prestanda för järnvägsinfrastruktur genom litteraturöversikt (SoA). Följaktligen samlas data i relation till underhåll (inspektion och reparation, förnyelsedata, underhållsrapport) för järnvägsinfrastruktursatellit och metrologiska data för region. Planen är att studera bristdata från järnvägsinfrastruktur sedan 2000 i Norbotten kommer att undersökas. Dessutom kommer intervju och frågeformulär att delas ut till experterna och samhället.
WP3: Klimatförändringar och extrema väderhändelser för järnvägen
I denna WP analyseras den rumlig-temporära variationen i permafrost och snöskydd i samband med förändringar i landytemperaturen. Dessutom kommer analys av frekvens och intensitet av extrema väderhändelser också att utföras. Allvarliga klimatscenarier från globala klimatmodeller, nedskalade först till regional skala och ytterligare nedskalade till järnvägssegmentskalan som ger en robust information om framtida klimat för en kort och lång sikt. Ändringar av index i framtiden bör sedan användas vid bedömningar av hur sårbarheten för järnvägssystemet förändras i framtiden. Två scenarier kan utformas på kort och lång sikt, till exempel 2020-2049 och 2071-2100.
WP4: Bedömning av järnvägsinfrastruktur
WP4 behandlar historiska drifts- och underhållsdata för att identifiera fellägen och nedbrytning som kan orsakas av extremt väderförhållande från WP2. Analysera fellägen och deras tillhörande frekvenser inklusive observerbara eller mätbara tecken som pekar på dessa lägen och på potentiella förekomst av försämringsmekanismer. Dessutom kommer de prediktiva modellerna som utvecklats från tidigare projekt för järnvägsinfrastruktur införlivas till exempel EU-projekt.
WP5: Integrerad klimatprediktiv underhållsanalys
Arbetspaketet fem kommer att fokusera på förutsägelse om misslyckande, tillhörande underhållskostnader och risk på grund av klimatförändringar på kort och lång sikt. Prognosmodellen kommer att utvecklas genom ingångar från satellitobservationer och metrologiska prognosmodeller från WP3 och tillgångsmodell som utvecklats i WP4.
Obs: den svenska texten är maskinöversatt och se originaltexten på engelska.
Partners
Trafikverket, Transportstyrelsen, InfraNord, JVTC, SMHI, LTU, Luleå kommun, Vinnova och Sweco.
Amir Garmabaki, Adithya Thaduri och Uday Kumar
Kontakt
Amir Garmabaki
- Biträdande professor
- 0920-493429
- amir.garmabaki@ltu.se
- Amir Garmabaki
Uppdaterad: