
CBM Lab
I laboratoriet för tillståndsbaserat underhåll (CBM LAB) bedrivs forskning och utbildning inom tillståndsövervakning genom experimentella tester.
I laboratoriet för tillståndsbaserat underhåll (CBM LAB) utförs forskning och utbildning i tillståndsövervakning, experimentella försök och produktutveckling. I laboratoriet, som har fokus på tillståndsövervakning av järnvägs- och mekanisk utrustning (växlar, rullager etc.) finns för närvarande följande provutrustning:
- Testrigg för tillståndskontroll av sprickor i växlar
- Testrigg för tillståndskontroll av olika storlekar och typer av växellådor laddade med realistiskt vridmoment och hastighet
- Testrigg för testning av rullager där radiell kraft styrs via dator och där accelerationer och temperaturer ska analyseras med smarta algoritmer
- Utrustning för mätning av friktion på järnväg och slitstyrka
- Utrustning för mätning av ultraljud, fasad array och SAFT
- Vattentank för mätning av sprickor med ultraljud
- Mätvagn med strömteknik för detektering av fästen
- Nivåmätare för spårlägesmätningar
- Mätare enligt motståndsmätningsmetoden
- Spårprofilmätare och ytfinometer
- Utrustning för trådlös överföring av mätdata från järnvägen
2019 levererades en boogie, en roterbar undervagn för tåg, för att utföra tester på universitetets fullskaliga växellaboratorium.

Vid LTU finns också en komplett fullskalig spårväxel monterad. Den är 30 meter lång och har donerats av Trafikverket. Spårväxeln kommer initialt att användas för att studera motorn. Vidare finns det också ett 30 m långt järnvägsspår för detektering av fästanordningar.
I labbet för tillståndsbaserat underhåll (CBM LAB) bedrivs forskning och utbildning inom tillståndsövervakning med experimentella tester och produktutveckling. I laboratoriet, som har fokus på tillståndsövervakning av järnväg och mekanisk utrustning, finns för närvarande en testrigg för tillståndsövervakning av sprickor i redskap samt en avancerat testrigg för tillståndsövervakning av olika storlekar och typer av växellådor som laddas med realistiska vridmoment och hastighet. En modelljärnväg med lok och vagnar med spårbredden 45 mm används i utbildningssyfte och för skaltestning. CBM Lab har tillgång till avancerade mätningsanordningar såsom ultraljudsutrustning, anordningar för detektering av saknade järnvägsfästdon, laserbaserad mätutrustning för rälsprofil, anordningar för mätning av vibrationer, temperatur, vertikala positioner för järnväg, rälsens yta, friktionskoefficienter på järnväg, slitningskonstanter i järnvägsapplikationer etc. Pågående forsknings- och utvecklingsprojekt som stöds är till exempel; nya modulariserade växlar, nya övergångszoner, förutsäga fel på maskinkomponenter, ultraljudsmätningar och rälsmörjning.

I anslutning till CBM LAB finns en specialbyggd testbana vid LTU där olika mätningar kan utföras.
Kontakt
Matti Rantatalo
- Professor
- 0920-492124
- matti.rantatalo@ltu.se
- Matti Rantatalo
Uppdaterad:
Sidansvarig: Forskning