BRIDGE: Ökad utbildningskvalitet genom att främja välbefinnande
Projektet ”BRIDGE: Building Resilient compulsory schools through an IntegrateD and EmpowerinG approach to wEll-being” är ett samverkansprojekt mellan Luleå tekniska universitet, Luleå kommun, Sweden Emilia Romagna Network (Sverige–Italien) och Universidad de Granada (Spanien) tillsammans med skolor i Luleå kommun samt skolor i Lettland och Italien.
Det övergripande syftet är att bidra till ökad utbildningskvalitet i grundskolan genom utveckling av ett holistiskt förhållningssätt till välbefinnande. Projektgruppens kompetens inom hälsa, välbefinnande och lärande, kommer, genom omfattande internationell samverkan och med stöd av deltagande elevers perspektiv, att användas för att utveckla kunskap, arbetssätt och verktyg för skolpersonal i sitt arbete för att främja välbefinnande i skolan. Projektets resultat kommer att spridas och provas i ett omfattande antal skolor utanför de som direkt medverkar i projektgruppen.
- Grundskolan är med i ett europeiskt projekt för att öka välmåendet i skolan Länk till annan webbplats.
Läs mer om projektet i Luleå kommuns tidning Vårt Luleå. - 'Bridge', un proyecto de la UGR para incrementar la calidad de la educación con un enfoque globalizado Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Läs mer om projektet på spanska i tidningen Granada Hoy.
BRIDGE: Building Resilient compulsory schools through an IntegrateD and EmpowerinG approach to wEll-being startade 2023-09-01 och avslutas 2026-02-26. Projektet finansieras (400 000,00 €) av Erasmus+ och deltagande projektparter.
Deltagande forskare vid Luleå tekniska universitet:
- Ylva Backman, biträdande professor i pedagogik
- Viktor Gardelli, universitetslektor i pedagogik.
- Anna-Karin Lindqvist, biträdande professor i fysioterapi.
- Stina Rutberg, biträdande professor i fysioterapi.
Kontakt
Ylva Backman
- Biträdande professor
- 0920-491289
- ylva.backman@ltu.se
- Ylva Backman
Uppdaterad: