Hälsoutveckling hos elever med intellektuell funktionsnedsättning genom filosofiska samtal
Projektet "filosofiska samtal i anpassad grundskola" syftar till att öka kunskapen om den påverkan som deltagande i filosofiska samtal har på utveckling av socio-emotionell och existentiell hälsa hos barn i anpassad grundskola.
Praktiska specialpedagogiska verktyg såväl som tvärvetenskapliga forskningsmetoder utvecklas, anpassas och tillämpas i relation till den specifika målgruppen.
Finansiärer: Luleå kommun och Institutionen för hälsa, lärande och teknik vid Luleå tekniska universitet samt PRECISE, innovativ precisionshälsa, vid Luleå tekniska universitet.
I forskargruppen ingår:
- Anders Franklin, doktorand i pedagogik med inriktning specialpedagogik.
- Åsa Gardelli, professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik.
- Ylva Backman, biträdande professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik.
- Viktor Gardelli, universitetslektor i pedagogik.
- Malin Wass, biträdande professor i psykologi.
Uppdaterad: