Fallstudiemetodik 7,5 hp FOR047F
KURSPLAN
Kursnamn: Fallstudiemetodik
Högskolepoäng: 7,5 hp
Kurskod: FOR047F
Utbildningsnivå: Forskarnivå
Förkunskapskrav:
Kursen är öppen för den som är antagen till forskarutbildning vid LTU.
Kursinnehåll:
Kursen handlar om fallstudiemetoder utvecklade inom samhällsvetenskapen (se Yin 2018), men dessa metoder är, och kan, också användas av doktorander och forskare inom andra områden. Kursen är uppdelad i fyra delar. Den första delen bygger på Robert K. Yins klassiska bok om fallstudiemetod och på en diskussion om den syn på fallstudieforskning som Yin (med flera) utvecklar. De följande två delarna fokuserar på alternativa sätt att bedriva fallstudieforskning, där vi läser och diskuterar andra forskare och perspektiv (bortom Yin). Kursens sista del består av ett individuellt arbete där deltagarna (tillsammans med läraren) väljer att fördjupa sig i ett perspektiv eller kopplar kursens innehåll till sitt avhandlingsarbete.
Lärandemål:
Kunskap och förståelse
Efter avklarad kurs ska doktoranden kunna uppvisa en fördjupad:
- kunskap om antaganden bakom, och praktiska sätt att använda, olika fallstudiemetoder.
- förståelse för teoriutveckling och kunskapsproduktion baserat på fallstudier.
Färdighet och förmåga
Efter avklarad kurs ska doktoranden:
- självständigt kunna planera och genomföra en forskningsprocess baserad på fallstudiemetoder.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avklarad kurs ska doktoranden kunna uppvisa en förmåga att kritiskt reflektera över:
- Grundläggande antaganden bakom olika fallstudiemetoder.
- Hur val av fallstudiemetod påverkar teoriutveckling och kunskapsproduktionen.
Ovanstående lärandemål innebär att kursen adresserar de följande nationella kriterierna för doktorsexamen, enligt numrering i Bilaga B till den individuella studieplanen:
- 1.2, 2.1, 2.2, 3.1, 3.2.
Genderfrågor integreras i kursaktiviteter och i kurslitteraturen (bland de vetenskapliga artiklarna).
Genomförande:
Kursen baseras på litteraturstudier, individuellt skrivande samt seminarier. Totalt arrangeras fyra seminarier under kursen. Kursen är en campuskurs och förutsätter närvaro vid Campus Luleå.
Examinationsform:
Deltagarna examineras genom individuella skriftliga uppgifter och obligatoriska seminarier. För att bli godkänd på kursen måste du delta vid minst tre av de fyra seminarietillfällena. Om du är frånvarande från ett tillfälle får du göra en alternativ examinationsuppgift, men detta gäller endast vid ett seminarietillfälle.
Betygsskala:
Godkänd/Underkänd.
Kurslitteratur:
Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: Design and methods. Sage publications. 6:e upplagan.
12-15 vetenskapliga artiklar (cirka 180-225 sidor).
Kursen genomförs:
Läsperiod 3, 2025
Kursen ges återkommande: Ja, nästa tillfälle planeras 2027.
Ansökan till: Ansökan görs via formuläret nedan
Ansökan till kursen som startar våren 2025 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Doktorand anger i ansökan: namn, personnummer, e-postadress, avdelning samt institutionstillhörighet.
Ansökan senast:
2024-12-15
Kurs öppen för doktorander antagna vid annat lärosäte än LTU: Ja. Bifoga registreringsintyg från Ladok i din ansökan.
Max antal doktorander: Nej.
Kursavgift:
Kursen är avgiftsfri för doktorander antagna vid LTU, för doktorander antagna vid andra lärosäten kan kursavgift krävas.
Kontaktperson/Kursansvarig:
Monika Kurkkio (0920-491865).
Examinator:
Biträdande professor Monika Kurkkio
Kursplan fastställd av:
Helena Ranängen
Datum för fastställande:
2023-12-04
Uppdaterad:
Sidansvarig: Forskning