Introduktion till designforskning
Kursnamn: Introduktion till designforskning
Högskolepoäng: 7.5 hp
Kurskod: ETKS010
Utbildningsnivå: Forskarnivå
Behörighetskrav: Kursen är öppen för den som är antagen till forskarutbildning vid LTU.
Förkunskapskrav: Nej
Kursinnehåll:
Detta är en introducerande designforskningskurs som bör lämpligen slutföras under doktorandens första studieår. Kursen ger deltagare en första inblick i det som kännetecknar designforskning, vilka metoder och processer som används samt hur en forskningsansats kan utvecklas. Genom seminarier, presentationer, skrivuppgifter och diskussioner kommer deltagare att utveckla sin förståelse för grundläggande aspekter av designforskning.
Lärandemål:
Visa grundläggande förståelse för designforskningens grunder: denna kunskap är kritiskt för att kunna förstå forskning och dess olika teorier och metoder.
Visa specialisering och fördjupad kunskap i designforskning: i forskarutbildning är det avgörande att kunna specialisera sig inom ett visst ämnesområde. Genom att kursen erbjuder möjligheter till en första avgränsning hjälper det kursdeltagaren att identifiera och utveckla sin nisch inom området.
Visa kritisk förståelse för jämställdhetsaspekter inom designforskning: som deltagare i kursen kommer du att utveckla förståelse för hur normer, jämställdhetsperspektiv och genusfrågor påverkar design och designforskning. Du kommer uppmuntras att ta del av texter som berör dessa frågor samt själv reflektera över och integrera dessa perspektiv i dina egna forskningsprojekt.
Visa förmåga att utveckla en personlig forskningsansats: att kunna utveckla en egen forskningsansats är avgörande. Det omfattar förmågan att ställa relevanta forskningsfrågor, välja passande metodik och tillämpa ett teoretiskt ramverk samt kunna reflektera kring sin egen roll i relation till forskningen.
Visa förmåga att formulera ett forskningsförslag: förmågan att kommunicera ett forskningsförslag är avgörande för en forskarkarriär. Denna färdighet är inte bara viktig för att kunna säkra finansiering och godkännande av forskningsprojekt, utan är även en central komponent i en doktorands förmåga att kommunicera sina idéer på ett effektivt sätt, både i akademiska och professionella sammanhang.
Genomförande:
Modul 1: Designforskning – en överblick (3 hp)
I den första modulen introduceras kursdeltagaren till några av de grundläggande aspekterna i en doktorandutbildning i design.
Uppgiften som ges i modul 1 är att läsa litteratur (artiklar från konferenser eller journaler, böcker eller andra publikationer) som kursdeltagaren väljer själv och som ska visa en bredd av tänkbara ansatser inom designforskning. Dessa kan vara från kursens litteraturlista men kan även vara texter som kursdeltagaren i samråd med handledare anser vara lämpliga. Obligatoriska texter är stjärnmärkta* i listan. Examination av modul 1 sker i form av en skriftlig reflektion och en muntlig presentation. Dessa ska sammanställa olika forskningsansatser och presentera huruvida de kan vara relevanta för kursdeltagarens egen forskning. Skrivuppgiften ska lämnas in en vecka innan Modul 2, arbetet presenteras och diskuteras muntligt.
Modul 2: Designforskning – aktuell designforskning (3 hp)
I den andra modulen väljer kursdeltagaren, i samarbete med handledare, 3 – 5 publikationer som är relevanta för det egna forskningsämnet. Dessa ska återspegla möjliga forskningsmetoder eller ämnen som skulle kunna vara användbara för kursdeltagarens eget forskningsarbete, och kan till exempel vara forskningsartiklar eller avhandlingar. Examination av modul 2 sker i form av en skriftlig reflektion som visar upp både potential och svårigheter som kursdeltagaren har identifierat, utifrån den valda litteraturen och egna tankar.
Modul 3: Designforskningsförslag (1.5 hp)
I den tredje modulen använder kursdeltagarna de insikter de fått under kursens gång för att utveckla ett forskningsförslag till sitt eget ämne, där de beskriver ansatsen bakom den föreslagna forskningen. Förslaget kan till exempel bygga på Muratovski (2016, s. 42–44). Förslaget lämnas in skriftligen för examination och återkoppling.
Examinationsform:
Modul 1: Skriftlig och muntlig examination G/U
Modul 2: Skriftlig och muntlig examination G/U
Modul 3: Skriftlig och muntlig examination G/U
Betygsskala: G/U
Kurslitteratur:
Bardzell, S. (2010). Feminist HCI: taking stock and outlining an agenda for design. CHI 2010: HCI for all conference, April 10-15, 2020, Atlanta, GA, pp. 1301-1310. Link
Bleecker, J. (2009). Design Fiction: a short essay on design, science, fact, and fiction. Near Future Laboratory. Link
Brown, T. & Katz, B. (2011). Change by design: how design thinking transforms organizations and inspires innovation. Harper Business Review. Link
*Buchanan, R. (1992). Wicked problems in design thinking. Design Issues, 8(2):5-21. Link
Buchanan, R. (2019). Systems thinking and Design thinking: the search for principles in the world we are making. She-Ji: The Journal of Design, Economics, and Innovation, 6(4): 567-568.
Cash, P.J., Gram Hartlev, C.G. & Boysen Surazo, C. (2017). Behavioural design: a process for integrating behavior change and design. Design Studies, 48:96-128.
DiSalvo, C. (2012). Adversial design. MIT Press.
Dorst, K. (2011). The core of design thinking and its application. Design Studies, 32(6):521- 532.
Dunne, A. & Raby, F. (2013). Speculate everything: design, fiction, and social dreaming. MIT Press
Friedman, K. (2003). Theory construction in design research: criteria, approaches, and methods. Design Studies, 24(6):507-522. Link
Fry, T. (2009). Design Futuring: sustainability, ethics, and new practice. Berg.
Gaver, W. (2012). What should we expect from research through design? In Proceedings of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems. Link
Irwin, T. (2015). Transition design: a proposal for a new area of design practice, study, and research. Design and Culture, 7(2):229-246. Link
Manzini, E: (2015). Design, when everybody designs: an introduction to design for social innovation. MIT Press
Margolin, Victor. (1998). Design for a sustainable world. Design Issues, 14(2): 83-92.
Mazé, R. (2019). Politics of Designing Visions of the Future. Journal of Future Studies, 23(3): 23-38.
*Muratovski, G. (2016). Research for Designers. A Guide to Methods and Practice. London: Sage Publications Ltd.
Nelson, Harald G. & Stolterman, Erik. (2014). The Design Way: intentional change in an unpredictable world. MIT Press
Norman, D. (2013). The design of everyday things: revised and expanded edition. Basic Books.
*Sanders, E.B.N. & Stappers, P.J. (2008). Co-creation and the new landscapes of design. Co- design, 4:5-18. Link
Schön, Donald, A. (1983/2017). The Reflective Practitioner: How professionals think in action. Routledge
Tonkinwise, C. (2015). How we intend to future: review of Anthony Dunne and Fiona Raby, Speculate everything, design, fiction, and social dreaming. Design Philosophy Papers, 12(2):169-187. Link
*Wikberg Nilsson, Å. & Eriksson, Y. (2021). Gendered design. In Y. Eriksson’s (ed) Different perspectives on design thinking. CRC Press.
Wikberg Nilsson, Å. & Jahnke, M. (2018). Tactics for norm-creative innovation. She-Ji: The Journal of Design, Economics, and Innovation, 4(4):375-391. Link
Zimmerman, J., Forlizzi, J. & Evenson, S. (2007). Research through design as a method for interaction design research in HCI. In Proceedings of the CHI 2007 conference on Design Theory, April 28-May 3, 2007, San Jose, CA, USA, pp. 493-502. Link
Kursen genomförs:
15 februari – 15 maj
Kursen ges återkommande:
Ja, varje vårtermin
Ansökan till:
Åsa Wikberg Nilsson, asa.wikberg-nilsson@ltu.se
Doktorand anger i ansökan: namn, personnummer, e-postadress, avdelning samt institutionstillhörighet.
Ansökan senast:
31 januari
Kurs öppen för doktorander antagna vid annat lärosäte än LTU:
Ja. Bifoga registreringsintyg från Ladok i din ansökan.
Max antal doktorander:
Ja, antal deltagare 25 st
Kursavgift:
Kursen är avgiftsfri för doktorander antagna vid LTU. För doktorander antagna vid andra lärosäten kan kursavgift krävas.
Kontaktperson/Kursansvarig:
Åsa Wikberg Nilsson, professor i design, asawi@ltu.se, tel. 0920-491342
Examinator:
Åsa Wikberg Nilsson
Kursplan fastställd av:
Helena Ranängen
Datum för fastställande:
2023-12-20
Uppdaterad:
Sidansvarig: Forskning