Hållbar utveckling 7,5 hp FOR030F
Kursplan: Hållbar utveckling
Högskolepoäng: 7.5 hp
Kurskod: FOR030F
Utbildningsnivå: Forskarnivå.
Behörighetskrav: Kursen är öppen för den som är antagen till forskarutbildning vid LTU.
Kursinnehåll:
Olika sätt att tolka och förstå hållbar utveckling, exempelvis utifrån olika miljöetiska perspektiv lägger grund för kvalificerade analysövningar där perspektiven appliceras, dels på praktiska miljöproblem, dels på de forskarstuderandes egna ämnesområden. Det egna forskningsområdet ska sättas i relation till globala mål för hållbar utveckling på så sätt att både svårigheter och möjligheter att bidra till långsiktig hållbarhet blir tydliga.
Lärandemål:
Kursdeltagaren ska, efter genomförd kurs, ha förmåga att:
· redogöra för och kritiskt förhålla sig till begreppet hållbar utveckling på nationell och global nivå; hur det utvecklats över tid, dess olika nutida definitioner och tolkningar samt miljöetiska utgångspunkter,
· självständigt analysera hur hållbar utveckling kan appliceras på olika områden, såsom vatten och energi,
· självständigt analysera hur handlingsalternativ, från politiska mål och styrmedel till individers beteende, påverkas av grundläggande miljöetiska förhållningssätt,
· analysera samspel och eventuella konflikter mellan olika hållbarhetsaspekter (ekologiska, ekonomiska och sociala, inklusive jämställdhetsaspekter), med särskilt fokus på det egna avhandlingsområdet,
· förstå systemvillkor vad gäller ekosystemens livsuppehållande och resursskapande funktioner och ställa detta i relation till det egna avhandlingsområdet.
Ovanstående lärandemål innebär att kursen adresserar de följande nationella kriterierna för doktorsexamen, enligt numrering i Bilaga B till den individuella studieplanen: 1.1, 2.1, 2.5, 2.6 och 3.2.
Genomförande:
Undervisningen sker i form av föreläsningar och obligatoriska övningar där aktivt deltagande är ett krav. Föreläsningarna ger en introduktion till centrala teman på kursen; till begreppet hållbar utveckling, olika miljöetiska förhållningssätt och deras utveckling över tid, ekosystemens känslighet och avgörande funktion för jordens resursförsörjning samt olika perspektiv på resursanvändning. Övningsuppgifterna tränar förmågan att analysera hållbarhetsrelaterade problemställningar utifrån samhällsvetenskapliga, tekniska och/eller naturvetenskapliga perspektiv. Distansöverbryggande teknik kommer att användas för kursdeltagare som befinner sig på andra campusorter.
Examinationsform:
Examinationen består av övningsuppgifter med tillhörande skriftliga inlämningar och muntliga presentationer. Varje övning innehåller en kvalificerad analys, där svaren på frågorna bygger på god förståelse av ämnesområdet och förmåga att tillämpa olika perspektiv och modeller. Examinerande övningar rör till exempel miljöetik och genusaspekter i hållbarhetsarbetet. De forskarstuderande presenterar sina analyser och jämför dem med sina kurskamraters. Kursen examinerar även färdigheter i muntlig och skriftlig presentation, samt förmåga att ge konstruktiv kritik på andras uppgifter.
Betygsskala: G/U.
Kurslitteratur:
Chapin, F. S., Folke, C. Kofinas, G. P. 2009. A framework for Understanding Change. In Principles of Ecosystem Stewardship: Resilience-Based Natural Resource Management in a Changing World. New York: Springer Verlag. pp 3-28.
Cochrane, A. 2006. Environmental ethics, in J. Fieser & B. Dowden (eds) The internet encyclopedia of philosophy. At http://eprints.lse.ac.uk./21190
Denton, F. 2002. Climate change vulnerability, impacts, and adaptation: Why does gender matter? Gender and Development, vol. 10, no. 2, pp. 10-20.
Brundtland, G. H. et al. 1987. Our Common Future. Nairobi: United Nations Environmental Programme, World Commission on Environment and Development. Chapter 2.
Goodland, R. 1995. The Concept of Environmental Sustainability. Annual Review of Ecology and Systematics, 26(1) 1-26.
Griggs, D., Rockström, J. et al. 2013. Policy: Sustainable development goals for people and planet. Nature, 21 2013, Vol. 495 (7441), pp. 305-7.
Jagers, S.C., Harring, N., Löfgren, Å. et al. 2020. On the preconditions for large-scale collective action. Ambio 49, 1282–1296.
Mansbridge, J. 2014. The role of the state in governing the commons. Environmental Science & Policy, 36: 8-10.
Ostrom, E. 2000. Collective Action and the Evolution of Social Norms. Journal of Economic Perspectives, 14(3): 137–158.
Robèrt, K-H., et al. 1997. A Compass for Sustainable Development, International Journal of Sustainable Development and World Ecology (4):79-92.
Shirin, M. R.; Brown, B. D.; Ruwanpura, K. N. 2019. SDG 8: Decent work and economic growth – A gendered analysis, World Development, vol. 113, pp. 368-380.
Steffen, et. al 2015. Planetary boundaries: Guiding human development on a changing planet, Science 13, vol 347, no 6223.
Kursen genomförs:
Läsperiod 2, 2024
Kursen ges återkommande:
Ja, nästa kurstillfälle planeras 2026
Ansökan till: Ansökan görs via formuläret nedan
Ansökan till kursen som startar hösten 2024 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Doktorand anger i ansökan namn, personnummer, e-postadress, avdelning samt institutionstillhörighet.
Ansökan senast:
2024-10-02
Kurs öppen för doktorander antagna vid annat lärosäte än LTU:
Ja. Bifoga registreringsintyg från Ladok i din ansökan.
Max antal doktorander:
Nej
Kursavgift:
Kursen är avgiftsfri för doktorander antagna vid LTU.
Kontaktperson/Kursansvarig:
Carina Lundmark (carina.lundmark@ltu.se)
Examinator:
Biträdande professor Carina Lundmark
Kursplan fastställd av:
Helena Ranängen
Datum för fastställande:
2023-12-04
Uppdaterad:
Sidansvarig: Forskning