Doktorander i forskarskolan PROFS
Stephane Francois, tillämpad fysik
Mitt forskningsintresse handlar om analys av olika metoder inom konceptuell inlärning av fysik för implementering och utveckling inom lärarutbildningen.
Christer Petersson, statsvetenskap
Mitt forskningsintresse är offentlig förvaltning och dess tjänstepersoner. Min forskning relaterar till lärares handlingsutrymme, hur det begränsas, möjliggörs och deras hantering av de dilemman som kan uppstå. Ett särskilt fokus i min forskning är den institutionella kontexten och hur den påverkar lärares sätt att hantera olika dilemman och deras handlingsutrymme.
Kerstin Löf, pedagogik
Mitt forskningsintresse kretsar kring det ständigt växande intresset för mätning och utvärdering av utbildning och vilka konsekvenser det för med sig, specifikt för förskolans praktik. I mitt avhandlingsprojekt undersöker och experimenterar jag tillsammans med yrkesverksamma i förskolan hur utvärdering görs och vad som händer om utvärdering görs på andra eller nya sätt.
Johan Miyatani, statsvetenskap
Mitt forskningsintresse är lärande för hållbar utveckling (LHU). Min forskning relaterar till lärares handlingsutrymme och praktik i relation till LHU samt om inkluderingen av sociala dilemman i undervisningen kan användas för att öka möjligheterna för eleverna att internalisera kunskaper och möjliggöra framtida navigering av miljödilemman i deras vardag.
Christian Holmberg Sjöling, engelska med didaktisk inriktning
Mitt avhandlingsprojekt kretsar kring gymnasielärares bedömning av nationella provens skriftliga del i engelska i relation till Skolverkets förväntningar. Med en kvantitativ ansats undersöker jag hur/om olika lingvistiska dimensioner såsom ordförråd, fraseologi, grammatik, syntax, struktur, textbindning och korrekthet korrelerar med betygsättning.
Lisa Jakobs, pedagogik
Mitt forskningsintresse rör den framväxande akademiseringen av lärarprofessionen inom ramen för ett utvidgat ansvar. Avhandlingsarbetet lyfter och behandlar de aspekter av lärares kommunikativa kompetens och handlingsberedskap som grundas i mötet mellan teori och praktik.
Niclas Siljelöf, svenska med didaktisk inriktning
Mitt forskningsintresse behandlar litteratursamtal och användandet av olika typer av berättelseformer i gymnasieskolans svenskämne. I mitt avhandlingsprojekt ämnar jag konstruera och implementera en undervisningsdesign som tar avstamp i andra medier än skönlitteratur och som har textsamtal i fokus.
Maria Lundkvist, matematikens och naturvetenskapernas didaktik
Mitt forskningsintresse kretsar kring gymnasieskolans matematikundervisning och hur den påverkar elevers inställning till matematikämnet. Avhandlingsprojektet handlar om hur en specifik undervisningsmetod introduceras till verksamma lärare, vad de anser om metoden och hur deltagande elever uppfattar metoden med fokus på affektiva faktorer.
Elin Ruth, engelska med didaktisk inriktning
Mitt forskningsintresse rör de förutsättningar för språkinlärning som kan skapas vid samskrivande på engelska i grundskolans år 4–6. Avhandlingsprojektet belyser samskrivandets olika dimensioner ur ett elev- och lärarperspektiv genom intervjuer och tillämpningar av arbetssättet i klassrum. Vid iscensättandet av samskrivande ligger fokus på skrivprocessen såväl som på slutprodukten i form av elevtexter.
Carl-Alexander Allwood, pedagogik
Mitt forskningsområde rör känslornas betydelse för pedagogik och undervisning. I mitt avhandlingsprojekt arbetar jag med grundforskning som belyser bredden, vikten och omfånget av olika typer av känslor för att förstå hur de påverkar undervisningen.
Moa Frid, pedagogik
Mitt forskningsintresse tar sin utgångspunkt i frågor om undervisning i förskolan. Efter att undervisningsuppdraget i förskolans läroplan förtydligades för ett par år sedan finns en osäkerhet kring hur undervisningen ska göras inom ramen för förskolans utbildning. I mitt avhandlingsarbete utforskar jag tillsammans med verksamma pedagoger från förskolan hur undervisningen blir till i förskolans praktiker.
Helena Strand, historia
Mitt forskningsintresse behandlar hur elevers och studenters möten med historiska källor i lokala arkiv präglar deras lärande i och uppfattning om historia. Mitt avhandlingsprojekt utforskar också historielärares möjligheter att tillämpa platsbaserade pedagogiska metoder samt hur synen på historiska källor i undervisningen har förändrats över tid.
Uppdaterad:
Sidansvarig: Kontakt