VFU för lärarprogram 2001–2010
På denna sida finner du information som vänder sig till dig som är handledare/LU-lärare för studenter antagna 2001–2010.
Handbok riktad till studenter och LU-lärare i kurser i LP 01–10
Handbok VFU
Reviderad 18/10 2011
AUO 2
Allmänt utbildningsområde 3 – AUO3
Önskemålsblankett för VFU i AUO 3 OBS FORMULÄR
Studenter som läser AUO 3 ska i samband med kursintroduktionen ta kontakt med VFU-handläggare vid institutioen och föra dialog om möjlig VFU-plats. VFU-palceringen hanteras via VFU-organisationen och den VFU-placering som studenten tilldelas kommer att skickas ut via studentmailen.
A0009P
Vetande i praktiken – forskning och utv.arbete i lärande, 15.0 HP
VFU-periodens tidsmässiga förläggning presenteras på VFU-hemsidan under Schema
Examinator: Kjell Johansson
Planeringsunderlag Pdf, 63.1 kB.
Bedömning av VFU Pdf, 42.3 kB.
Klassificering av bedömningskriterier vid VFU Pdf, 44.2 kB.
Bedömningsformulär A0009P Pdf, 124.5 kB.
- Kursplan A0009P
A7001P
Vetande i praktiken – forskning och utv.arbete, avancerad nivå, 15.0 HP
VFU-periodens tidsmässiga förläggning presenteras på VFU-hemsidan under Schema
Examinator: Kjell Johansson
Planeringsunderlag Pdf, 63.1 kB.
Bedömningsformulär A7001P Pdf, 124.6 kB.
- Kursplan A7001P
Inriktningar
Barn lek och lärande, förskoleklass och grundskolans tidigare år.
Barn-, lek och lärande 90 HP innehåller både fördjupad kunskap om skriv- och läsutveckling och grundläggande matematik, samt naturvetenskaplig grund. Termin två och tre innehåller fördjupning inom olika kunskapsområden som gör att du på ett professionellt sätt kan verka i förskoleklass och i grundskolans tidigare år tom skolår 3.
Kurserna, L0003Poch L0004P, ingår som en del av inriktningen Barn,lek och lärande.Kursernas innehåll vänder sig till studenter som har för avsikt att arbeta inom förskoleklass och de tidigare skolåren.
Kursernas övergripande mål är att studenten som blivande lärare ska tillägna dig kunskaper om barns utveckling där leken och språket utgör grundpelarna. Vidare kommer studenten att utveckla kunskaper om miljöns och de estetiska ämnenas betydelse för utveckling hos alla barn.
Under VFU:n får studenten möjlighet att tillämpa och möta aktuell forskning kopplat till den praktiska verksamheten samt hur IKT används i lärandemiljöerna.
Arbetstider Word, 24 kB.
Inriktningens termin 3
VFU-period: Ges ej under vt 20011
Kurskod: L0036P
Kursledare: Siv Ögren, 0920-492476
Bedömning av VFU Pdf, 42.3 kB.
Bedömningsformulär Inriktning Pdf, 80.1 kB.
Klassificering av bedömningskriterier vid VFU Pdf, 44.2 kB.
Kursplan L0036P
Engelska, senare år/gymnasiet
Vill du bli lärare i engelska i grundskolans senare år och gymnasieskolan läser du minst 90hp som första inriktning. Om du läser engelska som andra inriktning kan du läsa 60hp för verksamhet i grundskolans senare år. Syftet är att ge den studerande kunskaper och färdigheter i engelska som gör dem väl rustade för sitt framtida yrke. Egen språkbehärskning och ämnesdidaktisk kompetens står i fokus och kompletteras med moment som kulturorientering och internet som kunskapskälla.
Inriktningens termin 1
VFU-period: v 17–19
Kurskod: E0002S
Kursledare: Marie Nordlund
Bedömning av VFU Pdf, 42.3 kB.
Bedömningsformulär Inriktning Pdf, 80.1 kB.
Klassificering av bedömningskriterier vid VFU Pdf, 44.2 kB.
Kursplan E0002S
Inriktningens termin 2
VFU-period: v38-43 + 48-49 (onsdag-onsdag)
Kurskod: E0003S
Kursledare: : Marie Nordlund
Bedömning av VFU Pdf, 42.3 kB.
Bedömningsformulär Inriktning Pdf, 80.1 kB.
Klassificering av bedömningskriterier vid VFU Pdf, 44.2 kB.
Kursplan E0003S
Matematik för tidigare år
Inriktningen omfattar 60 hp och ska bredda och fördjupa blivande matematiklärares egna kunskaper inom matematik. Olika strategier för lärande i matematik studeras liksom hur man kan möta barn i deras matematiska utveckling. Inriktningen ger en inblick i den forskning som finns inom området Matematik och lärande. Vi arbetar på ett varierat arbetssätt där förståelsen står i centrum och vikten av att belysa matematiska begrepp ur olika perspektiv framhålls.
Inriktningsansvarig: Eva Juhlin, 0920-492049
Inriktningens termin 1
VFU-period: v 17-21 (15 dagar) 26 april-22 maj
Kurskod: L0006M
Kursledare Eva Juhlin
Bedömning av VFU Pdf, 42.3 kB.
Bedömningsformulär Inriktning Pdf, 80.1 kB.
Klassificering av bedömningskriterier vid VFU Pdf, 44.2 kB.
Kursplan L0006M
Inriktningens termin 2
VFU-period: v38-43 + v48
Kurskod: L0011M
Kurskod: L0012M
Bedömning av VFU Pdf, 42.3 kB.
Bedömningsformulär Inriktning Pdf, 80.1 kB.
Klassificering av bedömningskriterier vid VFU Pdf, 44.2 kB.
Kursplan L0011M
Kursplan L0012M
Matematik för senare år/gymnasiet
Vill du bli lärare i matematik i grundskolans senare år, och läser den som första inriktning läser du minst 90hp i matematik och matematikdidaktik. Om du läser matematik för verksamhet i grundskolans senare år som andra inriktning kan du läsa 60hp.
Inriktningens tyngdpunkt ligger på förståelsen för hur elever utvecklar sin uppfattning om matematiska begrepp, för matematikens uppbyggnad och förmåga att tillämpa matematiken. Genom studierna skall den studerande utveckla sin förmåga att skapa goda förutsättningar för elevers matematikinlärning individuellt, i gruppen och i klassen genom att skapa kreativa aktiviteter för att få alla elever delaktiga i inlärningsprocessen.
Den studerande skall även utveckla en reflekterande inställning, metodisk flexibilitet för att dels kunna hantera olika undervisningssituationer i matematik, dels kunna stötta och entusiasmera elever så att de får tilltro till sitt eget tänkande och sin matematiska förmåga.Matematik och matematikdidaktik varvas i kursen. Grundläggande algebra, talteori och geometri kompletteras med inledande analys och tillämpad matematik.
Inriktningsansvarig: Anna Klisinska, 0920-491035
E:post: Anna Klisinska
VFU-period: v 15-19 (3 veckor)
Kurskod L0009M
Kursledare: Anna Klisinska
Relaterade dokument
Bedömning av VFU Pdf, 42.3 kB.
Bedömningsformulär Inriktning Pdf, 80.1 kB.
Klassificering av bedömningskriterier vid VFU Pdf, 44.2 kB.
VFU-period: v45-51
Kurskod L0008M
Kursledare: Anna Klisinska
Relaterade dokument
Bedömning av VFU Pdf, 42.3 kB.
Bedömningsformulär Inriktning Pdf, 80.1 kB.
Klassificering av bedömningskriterier vid VFU Pdf, 44.2 kB.
Relaterade länkar
Kursplan L0009M
Kursplan L0008M
Svenska tidigare år
Inriktningen som är på 60 hp, syftar till att utveckla och stimulera lärarens förmåga att ta ansvar för barns och ungdomars språkutveckling som grund för lärande i vid mening och kulturell identitet. Kunskaper om och färdigheter i språk (tala, läsa, skriva, lyssna) litteratur och ämnesdidaktik står i centrum, vilket gör studenterna väl rustade för sitt framtida yrke. Tyngdpunkten i inriktningen ligger på grundläggande läs- och skrivinlärning samt barns tidiga språkutveckling och barn- och ungdomslitteratur. Den verksamhetsförlagda utbildningen anknyter till ämnesdidaktiska frågor i kursens centrala moment, och innehåller såväl praktiska som teoretiska uppgifter.
Inriktningens termin 2
VFU- period v 38-40 och v 48-49
Kurskod: S0007S
Kurskod: S0008S
Kontaktperson: Lena Nyström 0920-492268
e-post: lena.nystrom@ltu.se
Bedömningsformulär
Klassificering av bedömningskriterier
Svenska, senare år/gymnasiet
Inriktningen som är på 60 hp, syftar till att utveckla och stimulera lärarens förmåga att ta ansvar för barns och ungdomars språkutveckling som grund för lärande i vid mening och kulturell identitet.
Kunskaper om och färdigheter i språk (tala, läsa, skriva, lyssna) litteratur och ämnesdidaktik står i centrum, vilket gör studenterna väl rustade för sitt framtida yrke. Tyngdpunkten i inriktningen ligger på grundläggande läs- och skrivinlärning samt barns tidiga språkutveckling och barn- och ungdomslitteratur.
Den verksamhetsförlagda utbildningen anknyter till ämnesdidaktiska frågor i kursens centrala moment, och innehåller såväl praktiska som teoretiska uppgifter.
Inriktningens termin 2
VFU-period: v40-45 (5 v)
Kurskod: S0013S
Kursledare: Britt-Marie Yttling, 0920-492243
Bedömning av VFU Pdf, 42.3 kB.
Bedömningsformulär Inriktning Pdf, 80.1 kB.
Klassificering av bedömningskriterier vid VFU Pdf, 44.2 kB.
Kursplan S0013S
Inriktningens termin 3
VFU-period: v 11-17 (5v) med uppehåll för examinationsveckan v.13 samt påsklov v.16
Kurskod: S0014S
Kursledare: Britt-Marie Yttling, 0920-492243
Bedömning av VFU Pdf, 42.3 kB.
Bedömningsformulär Inriktning Pdf, 80.1 kB.
Klassificering av bedömningskriterier vid VFU Pdf, 44.2 kB.
Handledarbrev Pdf, 182.8 kB.
VFU-uppgifter Pdf, 167 kB.
Kursplan S0014S
Bedömning
Bakgrund
Såväl VFU-lärare som studenter och HFU-lärare har tidigare lämnat kritik gällande det formulär som f.n. används för att bedöma studenterna i anslutning till verksamhetsförlagda utbildningen . Kritiken lyfter främst svårigheten att tolka frågorna, men även otydlighet om vilka kriterier som ska bedömas vid olika VFU-perioder. Det föregående formuläret visar inte progression i lärandemålen.
Under hösten 2008 har en grupp med representanter från LTU, skolverksamheten samt från studentkåren träffats fyra gånger och arbetat med att ta fram ett förslag på tydligare kriterier men även tydligare rutiner för bedömning av VFU. VFU-uppgiftens upplägg diskuterades under ytterligare en eftermiddag; även då deltog studenter, VFU-lärare och universitetslärare.
Nivåklassificering av kriterier
Utgångspunkten för arbetet har varit det föregående bedömningsformuläret. Varje bedömningskriterium har formulerats om vid behov, uppdelats i tydliga lärandemål avseende färdighet och kunskap, i enlighet med SOLO-taxonomi.
I det nya förslaget är alla kriterier/lärandemål uppdelade i nivåer, totalt fyra nivåer.
För varje VFU-period anges vilka kriterier/lärandemål som studenten ska uppfylla för att bli godkänd.
För inriktningar finns det två nivåer. Eftersom en inriktning kan innehålla fler än två VFU-perioder så måste en egen klassificering av kriterierna ske för varje inriktning. Inriktningsansvarig/VFU-ansvarig tar i handledarbrevet upp vilka bedömningskriterier som ska bedömas vid respektive VFU.
Studenten ska föra loggbok under alla VFU-perioder. På det sättet ska studenten kunna visa om han/hon, på ett för nivån relevant sätt, kan reflektera över sig själv och har insikt om sin insats som social och pedagogisk ledare.
VFU-uppgift
De lärandemål som studenten ska uppfylla i VFU-uppgiften måste överensstämma med de kriterier som ska bedömas under respektive VFU-period.
Bedömning och betygssättning
VFU-läraren ska ange om studenten har uppnått varje enskilt lärandemål. Detta görs genom att kryssa i ”samtycker” eller ”samtycker inte”. Studenten ska ha uppnått alla mål (dvs godkänts på varje kriterium) och bli godkänd på VFU-uppgiften för att kunna godkännas på VFU-momenten. Ett ”samtycker inte” innebär att VFU:n inte kan godkännas.
VFU-lärare ska utöver det lämna kommentarer som kan förfina bedömningen, om möjligt för varje kriterium/lärandemål. Kommentarer är obligatoriska i fall VFU-lärare anser att studenten inte uppnått lärandemålet. VFU-läraren ska dessutom kommentera vad studenten behöver utveckla under kommande VFU-perioder (”Att tänka på i framtiden”).
För hela VFU-moment kan betyg G eller VG ges. Betyg VG kan dock endast grundas på VFU-uppgiften enligt förbestämda kriterier (definieras i studiehandledning).
En underkänd VFU-period får bara göras om en gång.
Planeringsunderlaget
De kommentarer som lämnas av VFU-läraren efter varje VFU-period blir grund till planeringsunderlaget. Planeringsunderlaget ifylls av studenten och är ett nödvändigt ”verktyg” för att studenten ska kunna få så stor behållning som möjligt av VFU-perioden. Studenten ansvarar för att planeringsunderlaget hålls uppdaterat och används vid planeringssamtal med VFU-läraren.
Arbetsgång vid bedömning
- Innan VFU-perioden startar informerar HFU-läraren studenten om vilka kriterier som ska uppnås under aktuell VFU-period för att bli godkänd. Det sker lämpligast i studiehandledning.
- Vid start av VFU-period ska samtal mellan VFU-lärare och student ske, då man går igenom planeringsunderlaget och bedömningskriterierna och diskuterar hur dessa ska uppnås.
- Under VFU-perioden ska VFU-läraren regelbundet samtala med studenten. Om det finns tveksamhet på att studenten inte blir godkänd måste detta kommuniceras i god tid med HFU-läraren.
- När VFU-perioden är slut ska VFU-läraren och studenten diskutera bedömning av kriterier.
- VFU-läraren skickar bedömningsformuläret per post till VFU-samordnaren.
Klassificering av bedömningskriterier vid VFU
Loggbok ska skrivas under hela utbildningen.
Nivå 1 AUO1
Studenten ska:
- kunna samarbeta med verksamheten/skolans personal och vara öppen för att upprätta en dialog
ta aktiv del i partnerskolans/lärarnas arbetslagets arbete - visa engagemang och intresse för barn/elever och vilja att föra dialog med barnen/eleverna
- kunna hålla i ett kort moment med stöd av handledaren
- uppvisa en empatisk och social kompetens i mötet med barn/elever, skolans personal och föräldrar samt kunna ta kontakt med föräldrar
- visa omsorg om barn/elever och befrämja goda relationer
- kunna balansera mellan närhet till barn/elever och ett tydligt ledarskap
- visa ett förhållningssätt som förebygger och motverkar diskriminering och annan kränkande behandling av elever
- ge flickor och pojkar lika stort utrymme i verksamheten på ett för nivån relevant sätt, kunna reflektera över sig själv och har insikt om sin insats som social och pedagogisk ledare
Nivå 2 Inriktning
Studenten ska:
- kunna reflektera och analysera kring styrdokumentens koppling till det löpande arbetet i verksamheten (läroplan-kursplan)
- kunna kommunicera med läraren om barnets/elevens förutsättningar för lärande
- vara lyhörd i samspelet med barn/elever och kan skapa och upprätthålla goda normer och regler för samvaron
- kunna formulera preciserade mål för undervisningen
- kunna skapa lärandesituationer så att alla barn/elever förstår meningen och målet med undervisningen på ett för nivån relevant sätt, kunna reflektera över sig själv och har insikt om sin insats som social och pedagogisk ledare
Nivå 3 Inriktning
Studenten ska:
- kunna berätta, förklara, ge instruktioner och handleda så att barn/elever förstår och kan lära
- kunna stärka barnens/elevernas vilja att lära och utvecklas och känna tillit till sin egen förmåga
- kunna göra barnen/eleverna delaktiga i deras egna utvecklings- /bedömningsprocessen
- kunna väcka, stimulera och ta vara på barns/elevers nyfikenhet, tankar, idéer, erfarenheter och engagemang
- kunna analysera och bedöma och ge respons på enskilda barns/elevers lärande inom ett
- kunskapsområde utifrån uppställda mål
- kunna tillämpa och motivera olika arbetsformer och arbetsmetoder som främjar alla barns/elevers lärande både individuellt och i grupp
- kunna planera, genomföra och utvärdera en sammanhängande undervisnings- och lärandeprocess
på ett för nivån relevant sätt, kunna reflektera över sig själv och har insikt om sin insats som social och pedagogisk ledare
Nivå 4 AUO2
Studenten ska:
- kunna problematisera, reflektera och analysera kring styrdokumentens koppling till det löpande arbetet i verksamheten
- kunna analysera och reflektera över styrdokument och den värdegrund son skolans verksamhet vilar på
- kunna föra en dialog med barnen/eleverna rörande skiljaktiga värderingar och uppfattningar
- visa vilja att hantera konflikter
- på ett för nivån relevant sätt, kunna reflektera över sig själv och har insikt om sin insats som social och pedagogisk ledare.
Nivå 4 AUO3
Studenten ska:
- kunna kommunicera med barnen/eleven om deras förutsättningar för lärande
- kunna skapa meningsfulla lärandesituationer som stimulerar ansvarstagande och självständighet
- kunna problematisera undervisningen utifrån ämneskunskaper och didaktiska problemställningar dvs. analysera undervisningens innehåll (VAD), metod (HUR) och mål (VARFÖR)
- kunna se kopplingar mellan olika ämnesområden och integrera dessa i undervisnings- och lärandeprocesser
- på ett för nivån relevant sätt, kunna reflektera över sig själv och har insikt om sin insats som social och pedagogisk ledare
Riktlinjer vid samarbetsproblem och vid tveksamhet inför bedömning av VFU
Vid samarbetsproblem på VFU-platsen
Om VFU-läraren anser att studenten missköter sin VFU ska diskussion ske i första hand mellan VFU-läraren och studenten. Om förbättring inte sker initierar VFU-läraren ett möte tillsammans med HFU-läraren och studenten för att diskutera vad som krävs för fortsatt VFU.
Om studenten är missnöjd med VFU-lärarens handledning ska diskussion ske i första hand mellan VFU-läraren och studenten. Om det inte förbättras kontaktar studenten HFU-läraren, vilken i sin tur kontaktar VFU-samordnare som ordnar ett möte mellan student, partnerområdets samordnare, skolans rektor, HFU-läraren och VFU-samordnaren för diskussion om åtgärd.
Tveksamhet om studentens möjlighet att godkännas på VFU
Om VFU-läraren är tveksam om studentens möjlighet till att bli godkänd på VFU:n ska samtal ske med studenten i första hand. VFU-läraren är skyldig att genast ta kontakt med HFU-läraren. Tillsammans beslutar man om tidpunkt för samtal mellan student, VFU-lärare och HFU-lärare.
Föreslagen arbetsgång och riktlinjer:
- studenten ges först tillfälle att ge sina synpunkter
- VFU-läraren ges därefter tillfälle att ge sina synpunkter
- HFU-läraren är öppen, försöker lyssna och stödja såväl VFU-läraren som studenten
- ett gemensamt förslag utarbetas till hur studenten kan bli mer aktiv/utvecklas
- VFU-läraren och studenten utvärderar kontinuerligt den senares insatser
- HFU-läraren har kontakt med VFU-läraren och studenten för att kunna följa studentens utveckling
- vid behov besluta om ny tid för möte mellan studenten, VFU-läraren och HFU-läraren för att tillsammans utvärdera om önskad utveckling skett
- HFU-läraren gör vid behov ytterligare ett besök i verksamheten för att få mer underlag för bedömning av studentens insatser
- studenten, VFU-läraren och HFU-läraren diskuterar tillsammans yrkesvalet för att utifrån den nya analysen bestämma om studenten ska godkännas eller underkännas.
Handläggning vid samtal om avrådan av student
Tveksamhet om studentens lämplighet som lärare kan leda till avrådan. Handläggningen är då följande:
- efter att kursledare/examinator blivit informerad av verksamheten om att det finns tveksamheter kring studentens möjlighet att klara kursens krav eller i övrigt är betänksam om studentens lämplighet att utöva läraryrket ska ett möte mellan berörda parter (student, lärare i VFU, examinator) äga rum till vilket kursledare/examinator är sammankallande. Den skriftliga bedömning som gjorts i kursen ligger som grund för samtalet och är ett viktigt underlag vid den fortsatta handläggningen av ärendet
- kursledare/examinator har samtal med institutionens utbildningsledare eller den som institutionen utsett och ev. studievägledare för beslut om fortsatt handläggning
- examinator kallar studenten till ytterligare ett möte. Vid detta tillfälle beslutas om avrådan eller om annan åtgärd ska vidtas. Till detta möte ska även ansvarig utbildningsledare eller den som institutionen utsett kallas. Beslut ska sammanfattas skriftligt och undertecknas av båda parter
- uppföljande möte rekommenderas
Kontakt
För frågor och information om VFU vid lärarutbildningarna, kontakta i första hand vfulararutbildningar@ltu.se
Alexandra Lund Cipolla och Jacob Brännström
Uppdaterad:
Sidansvarig: Kontakta oss